23948sdkhjf

Gabriel præsterer solidt i første kvartal

Første kvartal af 2013/2014 bød på vækst og forbedrede nøgletal for den nordjyske producent af møbeltekstiler.
Vækst på samtlige forretningsområder i første kvartal af 2013/2014 er årsagen til en samlet omsætningsstigning på 5 procent hos Gabriel A/S, der har en eksportandel på 89 procent. Omsætningen for regnskabsårets første tre måneder endte på 71,4 mio. kr. mod 67,7 mio. kr. i samme periode sidste år.

Også på indtjeningssiden oplevede Aalborg-virksomheden fremgang i årets første kvartal. Således tjente Gabriel 6,8 mio. kr. af den primære drift (EBIT) mod 5,7 mio. kr. året før, hvilket giver en overskudsgrad i omegnen af 10 procent mod 8 procent i 2012/2013.

På bundlinjen gav udviklingen udslag i et overskud før skat på 7,2 mio. kr. takket være en resultatandel fra associerede virksomheder på 0,8 mio. kr. samt finansielle omkostninger for en halv million kroner. Efter skat blev resultatet 5,7 mio. kr. mod 4,5 mio. kr. sidste år.

Produktivitetsforbedringer og personaleomkostninger
Regnskabet er positivt præget af en række gennemførte produktivitetsforbedringer, der sammen med færre messeomkostninger har medført et fald i posten ’andre eksterne omkostninger’ på 16 procent. På den anden side steg koncernens personaleomkostninger med 19 procent fordelt over ansættelser inden for produktudvikling og salg samt etableringen af polstervirksomheden UAB Furnmaster.

I sit seneste årsregnskab meldte Gabriel om forbedrede markedsandele. Årsagen hertil findes i virksomhedens solide position hos Europas største møbelproducenter, og i første kvartal af 2013/2014 beretter tekstilproducenten, at samtlige produkter, som blev introduceret i kvartalet er blevet velmodtaget hos virksomhedens globale kunder.

Forventningerne til regnskabsåret 2013/2014 er fortsat en organisk omsætningsvækst i niveauet 5-10 procent og en tilsvarende stigning i det primære resultat (EBIT), hvilket altså ikke ændres på baggrund af første kvartal. Ligesom koncernen stadig forventer at følge op på sidste års mange produktintroduktioner ved at frigive otte nye produkter i løbet af året.

I øvrigt blev koncernens mål om, at minimum 30 procent af omsætningen udgøres af produkter, der er yngre end 5 år, indfriet i årets første kvartal.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078