Montana Furniture formår at tjene gode penge i et presset møbelmarked.
Det kan man konkludere, når man kigger på virksomhedens nøgletal for det seneste regnskabsår. Her formåede den kendte møbelproducent at fordoble sit overskud til 13,7 mio. kr. efter skat. Det er endda på trods af, at omsætningen ikke levede op til forventningerne.
- Resultatet viser, at vores strategiske tiltag virker. Vi har styrket vores position i et presset marked og samtidig øget fokus på nye vækstspor i Asien og USA, udtaler Joakim Lassen, der har været adm. direktør siden 2015, i en pressemeddelelse.
Der er sket betydningsfulde ændringer i den kommercielle organisation. Montana har etableret egen salgsorganisation og showroom i Japan samt udbygget distributionen i Asien og USA. Det sker som led i den overordnede strategi, fremgår det af pressemeddelelsen.
Regnskabsår | 2024/25 | 2023/24 | 2022/23 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 135,8 | 122,8 | 123,9 |
Resultat af primær drift | 19,1 | 9,1 | 8,5 |
Årets resultat | 13,7 | 6,9 | 8,1 |
Balancestatus | 207,4 | 220,4 | 215,5 |
Egenkapital | 141,7 | 146,5 | 140,4 |
Antal ansatte | 156 | 162 | 173 |
Kilde: CVR |
Montana sælger derudover sine møbelklassikere i design- og møbelforretninger i Europa, USA og Asien. Producenten har desuden sine egne flagship stores i København og Stockholm foruden sin egen webshop.
Det er ikke kun den endelige indtjening, som har gennemgået en fordobling. Det har driftsresultatet også, som faktisk er gået fra 9,1 til 19 mio. kr.
For regnskabsåret 2025/26 forventer ledelsen en moderat vækst i omsætningen i et fortsat usikkert marked samt en resultatforbedring på 10 pct. trods en stigende omkostningsbase.
Wood Supply forsøger at få en kommentar fra adm. direktør Joakim Lassen.