23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Wood Supply

Ny direktør skal genrejse konkursramt møbelbrand: - Jeg har fået mandat til at tænke nyt

Casper Freddie skal skabe en rentabel forretning for børnemøbelproducenten. Det skal ske med færre forhandlere, stærkere brand og fokus på to nøglemarkeder

Flexa har haft vanskeligt ved at tjene penge de seneste syv år. Kun under coronapandemien lykkedes det at skabe overskud.

Ellers har regnskaberne været præget af underskud år efter år – værst i 2024, hvor resultatet endte med et minus på 40 mio. kr. Det kulminerede i en konkurs i juni.

Men børnemøbelproducenten er nu genopstået gennem en rekonstruktion og med en ny direktør i spidsen.

Casper Freddie er netop blevet sat i spidsen for at gøre Aarhus-virksomheden til en profitabel forretning. 

-  Det er fantastisk at få lov til at udvikle og være med til at sætte en ny retning for Flexa. Vi tager ikke afsked med det gamle Flexa, men vi er blevet skåret ind til en smallere organisation, som står på et mindre fundament, og så skal virksomheden bygges op derfra, siger Casper Freddie, der kommer fra en stilling som international salgschef hos FDB møbler, til Wood Supply.  

- Jeg har fået mandat til at føre Flexa et nyt sted hen, og det er vildt spændende. 

Færre forhandlere

Som led i genrejsningen vil Casper Freddie trimme forhandlernetværket og satse på færre, men stærkere samarbejdspartnere. Fokus skal ikke længere være på at brede sig ud til flest mulige forhandlere, men på at styrke relationerne til de mest strategiske.

- Vi skal arbejde tættere med de rigtige forhandlere og udvikle sammen med dem, siger han.

Samtidig vil han styrke brandets position internationalt. Omkring 95 procent af Flexas salg ligger uden for Danmark, og især Kina og Nordeuropa bliver i fokus.

- Vi er allerede kendt i Kina, og derfor giver det mening at genopdyrke markedet der. I Nordeuropa har vi stærke traditioner og gode partnere, som vi kan bygge videre på, siger han.

FLEXA4DREAMS HOLDING A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 200,1 233,4 0,0
Resultat af primær drift -35,2 -20,8 -0,1
Resultat før skat -40,4 -27,1 -18,9
Årets resultat -47,8 -27,1 -18,9
Egenkapital -20,6 12,2 24,7
Antal ansatte 197 225 -
Kilde: CVR

Mens Casper Freddie også ser et potentiale i USA, bliver det et langsigtet projekt. På den korte bane er det primært Kina og Nordeuropa, der står øverst på dagsordenen.

Casper Freddie er blevet valgt til stillingen på grund af hans kommercielle og internationale profil. Han har blandt andet haft ansvar for det kommercielle og globale salg hos Georg Jensen, Rosendahl Design Group og senest FDB Møbler. I Udenrigsministeriet arbejdede han som rådgiver for danske designvirksomheder med fokus på at hjælpe dem ind på det kinesiske marked og etablere sig dér. 

- Jeg har de sidste 20 år arbejdet internationalt. Det var vigtigt, at den nye direktør havde international erfaring - og jeg har en masse at bidrage med på det punkt. 

Stærkere brand

Direktøren peger desuden på, at Flexa skal differentiere sig tydeligere gennem design, kreativitet og bæredygtighed. En styrket brandfortælling skal fremhæve virksomhedens nordiske designtradition samt fokus på børns læring og udvikling.

- Vi skal løfte design og kreativitet tilbage i centrum. Flexa skal være kendt som et stærkt brand, der skiller sig ud på både kvalitet og fortælling, siger han.

Casper Freddie havde sin første arbejdsdag som adm. direktør tirsdag. 

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031