Ikea har de seneste år accelereret elektrificeringen af sin danske bilflåde og kan nu levere 98 pct. af alle hjemmeleveringer med eldrevne køretøjer.
Ifølge logistikchef Peter Langskov har omstillingen krævet en helt ny måde at planlægge ruter og leverancer på, da rækkevidden på elbiler er væsentligt lavere end på dieselbiler. Investeringen har indtil videre kostet Ikea omkring 40 mio. kr. fordelt på elvarevogne, ellastbiler og ladeinfrastruktur.
Det skriver Børsen.
- Det kræver omstilling at gå fra at kunne køre 800 km i en dieselbil til at køre 100-300 km på en enkelt opladning. Det kræver en ny måde at planlægge ruter på, og det er en rejse at blive effektiv i det. Men nu har vi skiftet, det er det vigtigste, så må vi løse resten bagefter, udtaler Peter Langskov til Børsen.
De sidste 2 pct. handler især om levering til de ikkebrofaste øer, hvor efterspørgslen ikke er stor nok til at sikre en konkurrencedygtig model med elbiler. Derudover peger Langskov på manglende reservebiler og enkelte underleverandører, der endnu ikke er fuldt elektrificerede, som barrierer.
Ikea forventer at nå målet om 100 pct. eldrevne leveringer inden udgangen af 2025. Samtidig arbejder virksomheden på en langsigtet plan for at sikre, at også de tunge containerleverancer til centrallageret bliver CO2-neutrale inden for fem år.