Dårligt år for designikon: Fritz Hansen med stort fald i indtjening

Det er sandsynligvis det største tab i Fritz Hansens historie.
54 mio. kr. tabte møbelproducent i 2024.
Fritz Hansen er ellers en virksomhed, der er vant til tocifrede millionoverskud. 2024-resultatet er blot det andet i 29 år, hvor virksomheden må notere et tab.
Den negative udvikling skyldes en opbremsning i efterspørgslen på centrale markeder samt væsentlige engangsomkostninger på samlet 59 mio. kr.
Fritz Hansen har særligt solgt færre møbler på de nordiske markeder, og det skyldes de generelle markedsforhold, særligt inden for boligmarkedet.
”Omsætning og resultat før skat levede ikke op til forventningerne for regnskabsåret,” lyder det i ledelsesberetningen fra regnskabet.
Det er ikke kun indtjeningen, der dykker. Omsætningen er faldet til 589 mio. kr., og det er dermed andet år i træk, at Fritz Hansen oplever fald på dét parameter.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 588,5 | 646,0 | 860,5 |
Resultat af primær drift | -37,7 | 27,2 | 1,9 |
Årets resultat | -54 | 13,1 | -10,8 |
Egenkapital | 274,8 | 328,1 | 315,8 |
Antal ansatte | 270 | 305 | 394 |
Kilde: CVR |
Resultatet står i skærende kontrast til de forventninger, Fritz Hansen gik ind til året med. Her var der forventninger om vækst i både omsætning og profit.
Erkender fejl
Som nævnt har klassikerproducenten, der har hovedkontor i Allerød og opererer i over 85 lande, også været påvirket af engangsomkostninger.
59 mio. kr. er gået til at tilpasse organisationen og reducere omkostningsniveauet, så virksomheden er bedre rustet til fremtiden.
37 mio. kr. af disse er brugt til nedskrivninger af varelagre vedrørende Skagerak, som er en nordjysk producent af udemøbler, Fritz Hansen købte i 2021.
Topchef Henrik Steensgaard erkender i en pressemeddelelse, der er sendt ud i forbindelse med regnskabet, at opkøbet skete på et forkert tidspunkt.
- Opkøbet af Skagerak var en strategisk investering i udendørskategorien, og vi er rigtig glade for både produkterne og medarbejderne, men timingen for opkøbet var ikke optimal, udtaler Henrik Steensgaard, der har været adm. direktør i et år.
Han hæfter sig desuden ved, at der har været omfattende ændringer i ledelsen i 2024.
Ny ledelse
Lars Hardboe Galsgaard forlod stillingen som driftsdirektør for at blive adm. direktør i Audo.
Henrik Brandt stoppede som forperson 31. oktober. Mark Johnston er midlertidig forperson, indtil en ny er fundet.
Senest blev Els Van Hoorebeeck ansat som kreativ direktør hos Fritz Hansen i begyndelsen af februar 2025.
- Vi har fået en ny ledelse, og vi har bl.a. fået en kreativ direktør med i den øverste ledelse, hvilket er første gang i Fritz Hansens historie. Nu ligger der en vigtig opgave foran os i forhold til at holde vores ikoner relevante og samtidig bygge en pipeline op med interessante nyudviklinger, udtaler Henrik Steensgaard.
Fritz Hansen forventer forbedring af resultaterne for 2025 for både omsætning og indtjening.
-I disse omskiftelige tider er det svært at spå om fremtiden, men vi har tilpasset vores omkostningsniveau i forhold til den efterspørgsel, vi oplever. Derudover er året startet godt, og vi ligger lige nu foran vores plan, så jeg er behersket optimist og forventer en væsentlig forbedring af indtjeningen samt moderat vækst i 2025.
Wood Supply forsøgte at få et interview med Henrik Steensgaard om det afleverede regnskab. Møbelproducenten henviste til pressemeddelelsen.