Kvik går tilbage til fysiske kataloger - en del af tendens, siger trendforsker
I 2023 hoppede Kvik med på vognen og skrottede deres fysiske katalog til fordel for en onlineversion.
Det skete blandt andet for at reducere omkostninger og miljøbelastningen. Nu skifter virksomheden kurs og går igen tilbage til at trykke fysiske kataloger.
Det skriver Kvik i en - godt nok digital - pressemeddelelse. Beslutningen kommer efter klare opfordringer fra kunderne.
- De sagde, at de savnede et fysisk katalog, som de kunne sidde med i hænderne hjemme i privaten. Det har vi lyttet til, og derfor går vi nu tilbage til den oprindelige fremgangsmåde, udtaler Claus Johnsen, der er Category Management Director hos Kvik.
Han er overbevist om, at et fysisk billedkatalog kan inspirere kunderne i højere grad end en digital version.
Kvik har - ligesom størstedelen af det øvrige køkken- og møbelmarked - oplevet omsætningsnedgang de seneste år. Omsætningen faldt fra 1,8 mia. kr. til 1,5 mia. kr. mellem 2022 og 2023.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 1507,1 | 1789,5 | 1832,4 |
Bruttofortjeneste | 393,3 | 482,1 | 455,2 |
Resultat af primær drift | 176,9 | 271,1 | 264,7 |
Resultat før skat | 181,1 | 277,7 | 268,5 |
Årets resultat | 142,5 | 217,3 | 209,9 |
Balancestatus | 534,4 | 722,1 | 678,1 |
Egenkapital | 265,9 | 373,5 | 331,2 |
Antal ansatte | 296 | 307 | 280 |
Kilde: CVR |
Trendforsker: En del af tendens
At vende tilbage til printede kataloger tapper ind i en tendens, der lige er begyndt at skyde frem, forklarer trendforsker Mads Arlien-Søborg.
– De seneste par år har vi set en tydelig tendens i samfundet med, at forbrugerne i højere grad efterspørger ting, der er håndgribelige. Det kan for eksempel være i form af et fysisk produkt som alternativ til en app. De fysiske kataloger giver mulighed for at være fælles om større købsbeslutninger – eksempelvis en rejse, en ny bil eller et køkken, og mange har et nostalgisk ønske om at kunne sidde med noget i hænderne, udtaler Mads Arlien-Søborg og forklarer videre:
– Jeg ser det som en form for modreaktion mod de seneste 10-15 år, hvor en stor del af vores samfund er blevet digitalt. Folk fra generation Z og fremefter har et stort analogt behov, og derfor ser vi lige nu, at salget af analoge produkter som for eksempel analoge kameraer, rejseguides, notesbøger, kuglepenne, magasiner og bøger stiger voldsomt.
Kvik får produceret sine kataloger hos Strandbygaard. Trykleverandøren ser en klar tendens til at flere kunder – især på high-end-produkter - igen efterspørger fysiske kataloger.
– Vi har de seneste par år måtte konstatere, at ordrebeholdningen på de traditionelle tryksager i fysisk form har taget dyk, men det billede er ved at vende nu. KVIK er et godt eksempel på den trend, vi ser blomstre frem, udtaler Claus Scotwin, der er medejer af Strandbygaard.