23948sdkhjf

Nyt køkkensystem øger Ikeas salg

Introduktionen af Metod har været en stor succes for Ikea, som dermed fortsætter med at erobre markedsandele i det danske køkkensalg.
Metod-systemet blev introduceret i Ikeas fem danske varehuse midt i april som afløser for køkkenløsningen Faktum, der efterhånden har 20 år på bagen, og det har Ikea ikke har grund til at fortryde.

- Metod er blevet rigtig godt modtaget. Vi har haft nogle problemer med at klare volumenerne, så vi skulle lige være gearede til at klare efterspørgslen, men nu er vi klar og har helt styr på det. Vi tror meget på Metod, og faktisk har vi set en stigning i salget efter skiftet fra Faktum til Metod på det danske marked, siger Dennis Balslev, administrerende direktør for Ikea Danmark, til Wood Supply.

En typisk Ikea-ting
Salget i den danske køkkenbranche er samlet faldet med omkring 30 procent på hjemmemarkedet fra 2007 til i dag, så Ikeas samtidige vækst medfører altså, at den svenske møbelgigant har taget større andele på det danske køkkenmarked under og efter kriseårene.

- Kun tre-fire procent af de danske husstande er i markedet for at skifte køkken, så det er reelt en lille gruppe, man appellerer til. Men en sætning som ”Lad os nu lige kigge i Ikea” er blevet mere blåstemplet blandt køkkenkøbere i dag, end den var for ti eller femten år siden, siger Dennis Balslev om de seneste års paradigmeskifte.

Ifølge Dennis Balslev har kunderne opdaget, at kædens køkkener sagtens kan matche konkurrenterne på kvaliteten, selv om Ikea dog fortsat går forholdsvis stille med dørene, når det handler om at fortælle, hvilke samarbejdspartnere kæden har.

- Det er nok en typisk Ikea-ting, for vi er ikke så glade for co-branding. Med de hårde hvidevarer må vi bare erkende, at vi ikke er stærke nok, og derfor har indgået samarbejde med Electrolux og Whirlpool og udvikler vores sortiment sammen med dem, forklarer Dennis Balslev.

Bliver aldrig tv-handler
Samme fremgangsmåde gælder for tv-møblet Uppleva, som Ikea lancerede i foråret 2012. Tv’et er udviklet i samarbejde med kinesiske TCL, som er verdens sjette største producent af tv-apparater. I øjeblikket arbejdes der på anden generation af Uppleva, som blandt andet kan byde på en 55 tommer stor skærm.

- Det er sjovt og spændende at have tv-møbler i sortimentet, men det bliver ikke det, vi skal satse på. Vi bliver aldrig en stor tv-handler, men det betyder, at vi nu kan tilbyde alt til indretning af dagligstuen, siger Dennis Balslev.

Da Uppleva først blev introduceret, måtte Ikea melde udsolgt i en periode, fordi produktionen ikke kunne følge med efterspørgslen. Spørgsmålet er derfor, om Ikea er for defensive, når der laves estimater over salget af nye serier.

Dennis Balslev køber påstanden delvist og erkender, at Ikea sommetider er lidt for forsigtige. Men arbejdsbetingelserne gør, at det ikke altid er let for Ikea at spå om fremtiden.

- Den stol, der var på forsiden af vores katalog sidste år, var Ingvar Kamprads (Ikeas grundlægger, red.) gamle stol fra hans svenske hus. Han mente, at den kunne blive en storsælger igen. Derfor lavede vi en tilsvarende stol og satte den i produktion, og her var vi faktisk nødt til at åbne fem nye fabrikker for at følge med efterspørgslen. Det siger lidt om, hvilke volumener vi sommetider opererer med, men i sidste ende er det selvfølgelig et positivt problem.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111