23948sdkhjf

Designkomet har mistet fart

114,7 mio. kr. tjente Hay på at sælge designmøbler i 2022/2023, og det er 56 mio. kr. mindre end forrige år

(Denne artikel er henover weekenden bragt i en kortere version uden interview med Hays topchef Jesper Brøndum Petersen)

Mette og Rolf Hay står sammen med tøjmilliardæren Troels Holch Povlsen bag møbeldesignvirksomheden Hay, som har produceret moderne skandinavisk design siden 2002. I 2019 blev den amerikanske møbelvirksomhed Herman Miller majoritetsejer af virksomheden, og Troels Holch Povlsen solgte sin andel, mens Mette og Rolf Hay fortsatte som minoritetsejere.

Virksomheden med hovedsæde på havnen i Horsens kunne i går torsdag præsentere et regnskab, hvor omsætningen var 1,36 mia. kr., og overskuddet var 114,7 mio. kr.

Det er en tilbagegang i forhold til sidste år, hvor omsætningen lød på 1,47 mia. kr., og bundlinjen var på 170,7 mio. kr.

I møbelvirksomheders regnskaber er der imidlertid covid-støj i 2020, 2021 og 2022. Det er der for så vidt også i 2023, hvor møbelvirksomheders omsætningstilbagegang kan betyde alt fra covid-mættet møbelefterspørgsel over præferenceændringer til inflationspres og reduceret rådighedsbeløb hos forbrugerne.

Hay selv hælder til en kombinationsteori: Høje renter kombineret med inflation og præferenceændringer er hovedårsagen.

”I 2023 oplevede vi et fald i forbruget inden for vores kategorier, hovedsageligt i Norden. De høje renter og inflationen på kerneområderne i Norden, kombineret med forbrugernes øgede forbrug af penge på tjenester og rejser, førte til faldende efterspørgsel i anden del af regnskabsåret," skriver Hay i ledelsesberetningen.

Altså, under covid købte europæerne ting, efter har de købt rejser, restaurationsbesøg og andre tjenester.

Gode nyheder fra det danske marked

Denne sommer og efter regnskabsårets afslutning fik Hay ny topchef. Han hedder Jesper Brøndum Petersen. Før skiftet til direktørstolen har Jesper Brøndum Petersen ledet Hays kommercielle arbejde i fire år, og før det har han både været forbi norske Varier og Fritz Hansen.

Og selv om topchefens vurdering i dag er i tråd med hovedpointerne i Hays nyligt offentliggjorte regnskab, ser Jesper Brøndum Petersen også postive takter, særligt i Hays danske marked.

- Det danske marked har stabiliseret sig på et fornuftigt niveau efter sidste års omsætningsnedgang, siger Jesper Brøndum Petersen til Wood Supply.

Anderledes ser det ud i både Sverige og Norge.

- Sverige og Norge er stadig udfordret af svage valutaer og høje renter. Særligt de høje renter påvirker forbruget i Sverige og Norge, og årsagen er, at deres boliglån i stor grad er finansieret med variable rente, uddyber topchefen.

I runde tal skal en svensker i dag veksle 166 svenske kroner for at købe danske varer for 100 kr. Sidste år skulle en svensker betale 136 svenske kroner for det samme. Og renteomkostningerne på boliglån i Sverige er mere end tredoblet siden august 2021 ifølge Statistiska centralbyrån, Danmarks Statistiks svenske pendant.

Præferenceændringer mere permanente

Det andet interessante forhold, som Jesper Brøndum Petersen og Hay peger på, er ændringer i forbrugernes præferencer. Efter covid er forbrugerne mere tilbøjelige til at bruge penge på oplevelser fremfor ting, og det er naturligt efter covidnedlukningerne.

Spørgsmålet er, om dette skub fra varer til tjenester fastholdes hos forbrugerne på længere sigt.

- Det tror jeg faktisk, det gør, siger Jesper Brøndum Petersen.

Det er ikke forbrugernes nuværende appetit på oplevelser, som er unormal. Det var snarere forbrugernes appetit på varige forbrugsgoder under covid, som udgjorde unormale markedsforhold. For Hay-direktøren betyder det en fremtid med øget konkurrence i møbelbranchen.

- Det er bare endnu et element i den skærpede konkurrence i vores branche. Forbrugerne er blevet professionelle indkøbere, som stiller krav til miljø, kommunikation, oplevelser og ikke mindst pris, og det gælder uanset salgskanal. Og det er, hvad vi arbejder med hver dag i Hay, så vi kan udvikle os og sikre, at vi forbliver relevante for den bevidste forbruger, slutter Hay CEO-Jesper Brøndum Petersen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129