23948sdkhjf

Fra spansk papir og tyske mannequiner til nyt dansk møbelbrand

At der i Barcelona er godt styr på affaldssorteringen, er nu ikke alene til gavn for miljøet men også for Hans Thyge & Co. i Malling. Det østjyske designhus har nemlig stået fadder til det nye danske møbelbrand Paper Paste Living, der har bygget sin forretning på møbler og interiør fremstillet af papiraffald nær Cataloniens hovedstad, og for den erfarne designer har spaniernes kasserede papirer vist sig at rumme uanede muligheder.

– Det er da en fantastisk gave, fastslår en tydeligt begejstret Hans Thyge Raunkjær.

Ikke mindst, understreger han, fordi han igennem den mangeårige karriere efterhånden har beskæftiget sig en hel del med stålstel og egetræ.

– Og tegner jeg en plaststol, kan jeg slå alt op på nettet. Her på tegnestuen har vi arbejdet med alle materialer, men nu får vi lov at arbejde med noget, hvor der endnu ikke findes regler for, hvad du kan, så vi har selv skullet danne reglerne for, hvordan vi skærer, sliber og kompenserer for sammensynkning – det har ingenting at gøre med det andet, vi laver, og det er ikke mange gange, man får lov til det i et liv.

Møbeldesigner møder mannequinmand

At det skulle ende med, der kom et firma ud af det, havde han dog ikke forudset, da han for et par år siden stødte på John Penther på en messe i Tyskland.

Umiddelbart kan det da også være svært at få øje på det oplagte match mellem møbeldesigneren og mannequinspecialisten, der fra sin base i Hamborg var i fuld gang med at sælge de nyudviklede, papirbaserede påklædningsdukker ind til fashion brands verden over. Men kemien var god, forklarer Hans Thyge Raunkjær, der inden længe fik visit i Malling.

– En dag kommer han op til os med en torso i det her materiale og siger “HT, I må da kunne finde ud af at lave nogle andre lifestyle-ting af det”. John så et kæmpe potentiale, da han blandt andet havde spottet gamle gyngestole og legetøj på deres lager, så hvorfor ikke lave noget, folk kunne bruge i hjemmet, fortæller Hans Thyge Raunkjær.

Og da han først fik materialet i hænderne, var han lige så solgt.

– Jeg kiggede på det og syntes, det var fantastisk. Det bliver fremstillet i en lidt hemmelig proces, men det bliver støbt udelukkende af vand og papir – der er ingen lim – og så lufttørres det på reoler, så det får en hårdhed, der nærmest svarer til læder. Når man ser sådan et materiale, så tænker man straks “hvad fa’en kan vi lave af det?”.

Måtte gøre det selv

Hos Hans Thyge & Co trak man derfor i udviklingstøjet, og da holdet kunne præsentere Penther for det univers, designerne havde leget sig frem til, var den fælles begejstring kun blevet større.

– Så valgte vi nogle ting ud og lavede et par værktøjer, så vi kunne få testet det af, og da vi var kommet så langt og havde udviklet en række produkter – ja, hvad gør man så, spørger Hans Thyge Raunkjær, der i første omgang forventede, at svaret lå hos et af de mange brands, han gennem årene har leveret ideer og designs til.

– Så vi gik i gang med at kontakte en del, og alle syntes, at det var fantastisk det her med recycling, men det var også lidt tungt at få i gang, hvis vi skulle have en produktion og at stå og sælge til et brand med fortjeneste, så vi stødte på den mur, at det blev for mange led, forklarer designeren i dag.

Løsningen blev, at John Penther skar et led fra, og i stedet for at jagte aftagere af produkterne, blev jagten sat ind på kapitel.

– Kunne vi ikke skabe en model, der var lukrativ for alle, måtte vi gøre det selv. Derfor gik vi på jagt efter investorer, og vi fandt en i Hongkong, så dermed havde vi et designhus, vi havde John som opfinder og producent, og vi havde en investor, der kom med evnen til at generere onlineforretning, forklarer Hans Thyge Raunkjær om setuppet, som det så ud det første år.

En niche med potentiale

Senest har Prag-baserede Retail Monkeys sluttet sig til ejerkredsen, hvorved Paper Paste Living har sikret sig kompetencer inden for shopfitting og logistik, og ifølge Hans Thye Raunkjær har kunderne også fået øjnene op for produkterne.

– Vores salg stiger jævnt hele tiden. Vi satser overvejende på onlinesalg, og så er vi ved at udbygge hele kontraktdelen, som vi er overbeviste om, bliver ret stor – det kræver de rigtige kontakter og folk at arbejde med, og her har Retail Monkeys stor indgang til butiksmarkedet, så vi fokuserer meget på det europæiske marked, og lige nu oplever vi kæmpe entusiasme omkring brandet, fortæller han.

At den lille virksomhed har tiltrukket sig opmærksomhed blev i marts understreget med tildelingen af den internationale Green Product Award, der ifølge Hans Thyge Raunkjær allerede har haft stor effekt.

– Den her pris har betydet, at Paper Paste Living nu bliver inviteret med til eksempelvis materialemesser. Vi kan allerede mærke, at det har givet adgang til et voldsomt netværk, og det åbner muligheden for samarbejder med andre virksomheder – også nogle der virkelig har muskler til at lave dyre udviklingsprojekter, lyder det.

Således er fremtiden lys, set fra Hans Thyge Raunkjærs papirpuf, og selvom han understreger, at Paper Paste Living ikke skal være det nye Hay eller &Tradition, ser den østjyske møbelmand rig mulighed for, at foretagendet kan vokse sig både større og ud over møblerne.

– Vi skal da op på et tocifret millionbeløb i omsætning, og det kommer vi også, selvfølgelig afhængigt af hvilke valg vi træffer. Vi har et snævert fokus, og vi vil være dem, der laver smukke ting i papir, men det behøver ikke være støbt, det kunne også være foldet eller smukke blokke at skrive på – fællesnævnerne er et ben i hjemmet og et i materialet, og det kunne også være vi indledte et samarbejde med andre, der gjorde noget lignende, siger Hans Thyge Raunkjær uden dermed at afsløre for meget om de umiddelbare fremtidsplaner.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078