23948sdkhjf

Køb af ung vækstraket har givet underleverandør nye greb i produktionen

Med opkøbet af aktiemajoriteten i Mutebox har Bramming-baserede John Bjerrum Nielsen taget et skridt ud af skyggen som underleverandør og sikret sig et fuldt produktben. Dermed har produktionsvirksomheden også sikret større kontrol over aktiviteten hjemme på fabrikken, og ifølge direktøren kunne lignende opkøb godt komme på tale. At lige præcis den unge Løvens Hule-virksomhed blev den første, var dog ikke spor tilfældigt.

– Det er jo en virksomhed, vi har arbejdet med, siden de startede i 2019, så vi kender hinanden ret godt og har altid haft god kemi, fortæller John Bjerrum Nielsen-direktør Allan Lawaetz Nielsen.

Han er derfor heller ikke overrasket over at kunne berette om et par smertefri første måneder som majoritetsindehaver af den unge virksomhed, der har specialiseret sig i lydtætte telefon- og mødebokse til kontormiljøer.

– Vi har brugt lidt krudt på rent formelt at blive en del af setuppet, og så har vi holdt lidt møder og haft nogle indledende snakke om strategi, og det hele er gået relativt nemt, fortæller han.

Nye geværgreb

John Bjerrum Nielsen har rødder tilbage i 1949, hvor Niels Bjerrum Nielsen etablerede et snedkerværksted og gik i gang med at fremstille radiokabinetter til blandt andre B&O.

– Jeg vil hellere have en lille del af en stor kage end have en stor del af en lille kage. Jonas Kjemtrup, stifter og direktør hos Mutebox

I dag rummer koncernen udover træbearbejdnings- og vådlakeringsfaciliteterne i Bramming tre datterselskaber i henholdsvis Ringsted, Letland og Litauen, der alle er specialiseret i pulverlakering, og i seneste regnskabsår rundede staben 200 ansatte. Særligt de seneste år har der været fart på, men ikke desto mindre har den klassiske underleverandørvirksomhed fundet anledning til at udvide repertoiret.

– I bestyrelsen har vi i et par år snakket om, at vi gerne ville være involveret i et reelt produkt. Som underleverandør er gamet, at vi laver det, vores kunder har lyst til og behov for, men har de ikke et behov, har det ikke rigtig været noget, vi kunne påvirke, siger Allan Lawaetz Nielsen, og fortsætter:

– Vi ville gerne sidde med omkring beslutningerne i sådan en virksomhed, hvor vi var tættere på forbrugeren og dermed også kunne være med til at påvirke, hvad vi gør i forskellige scenarier.

Den medbestemmelse giver nemlig større kontrol over maskinerne hjemme på fabrikken, forklarer direktøren.

– Når vi sidder med, så kan vi i periode med mindre run på hos os køre lidt på forkant med produkterne til Mutebox, og dermed forsvinder behovet ikke på samme måde – det giver os nogle nye geværgreb, vi kan gribe i, som vi produktionsmæssigt kan have glæde af, fordi vi får mulighed for en mere stabil produktion.

Samtidig peger Allan Lawaetz Nielsen på den direkte kontakt med markedet som en styrke ved opkøbet.

– Noget vi har talt om både internt og med Mutebox er, hvad vi kan finde af nye produktmuligheder at tilføje deres portefølje, som vi kan være med til at udvikle, så den del kommer vi også til at være mere med i, lyder det.

En ung vækstraket

Da opkøbet i december blev offentliggjort, var der ikke lagt skjul på, at såvel sælger som køber traf beslutningen med vækst for øje.

– Jeg vil hellere have en lille del af en stor kage end have en stor del af en lille kage. Og det er med det udgangspunkt, at jeg sælger en procentdel af Mutebox, og John Bjerrum Nielsen kommer med ombord som ejere, lød det fra Jonas Kjemtrup, der stiftede virksomheden sideløbende med afslutningen af sin handelsskoleuddannelse, og som i 2020 landede en investering fra Jesper Buch i Løvens Hule.

I dag er løven købt ud, og i mellemtiden har virksomheden sikret sig en stærk position i markedet for visuelt pleasende akustikløsninger til storrumskontorer, vurderer Allan Lawaetz Nielsen. Han ser således gode muligheder for at sætte fut under væksten både ude og hjemme.

– Hele Mutebox’ koncept er bygget op omkring at skabe et godt arbejdsmiljø, og under corona så vi en ekstrem læringskurve på onlinemøder. Det, tror jeg ikke, kommer til at ændre sig fremover, hvor vi stadig vil have stort behov for videomøder og telefonmøder, siger direktøren.

At pandemien satte ekstra fart under Mutebox understreges af et 2021/22-regnskab, hvor overskuddet voksede fra 1 til 5 mio. kr. før skat, og hos den nye hovedejer spår man altså fortsat gode kår for vækstraketten.

– Ser vi på byggeriet, så er det også stadig storrumskontorer, der bliver opført, og samtidig er det ikke til en belægningsprocent på 100 men måske nærmere 70, og de hybride arbejdspladser stiller også flere krav om videomøder og opkald, siger Allan Lawaetz Nielsen.

Forventningen er ikke, understreger han, at Mutebox bliver “fem gange større natten over”.

– Men min egen forventning er, at vi i løbet af et par år kommer til at se betydelig vækst i både indland og udland, lyder spådommen fra direktøren, der ikke vil afvise, at fremtiden byder på flere markedsnære opkøb fra den 74 år gamle produktionsvirksomhed.

– Vi har ikke noget konkret på bedding, men det er noget, vi har fokus på – det skal være noget, hvor vi selvfølgelig kan bidrage og bringe vores kompetencer i spil, og hvor vi kan se udviklings- og synergipotentiale, og dukker den rigtige mulighed op, er vi klart interesserede.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.548