23948sdkhjf

0305: En bog og en mand - på godt og ondt

Artikel i Træ og Industri Marts 2005

0305: En bog om en mand - på godt og ondt

- Børge Mogensens fodspor er dybere end som så

Tekst Christian Brorsen

Gal og genial. For møbelmageren Børge Mogensen hang succesfuld formgivning og en tår over tørsten uløseligt sammen. I en ny bog genskaber sønnen Thomas Mogensen universet omkring faderen og hans samtid


Børge Mogensens enkle og stramme møbler stod i skarp kontrast til hans behov for at bedøve de indre dæmoner med alkohol. Det er en del af den historie om møblerne, sprutten, succesen og Børges forlis som fortælles af sønnen og forfatteren Thomas Mogensen. På elegant vis lykkes det at genskabe Børges univers, og det lidt større billede – den tid, han skabte sine møbler i. Men det er overladt til læseren selv at vurdere, om verdens gang overhovedet påvirkede Børges møbler.

Mogensen var en ener, der besad viljen og talentet til at påvirke samfundet på et tidspunkt, hvor møbeldesign var i stand til at sætte en social dagsorden. Som tiden gik udviklede han sig ufrivilligt til de velbjergedes arkitekt, og det er vel også sådan, han er kendt i dag. Et stykke fra sit idealistiske udgangspunkt som forkæmper for menigmands ret til gode møbler. I Danmark kan vi bare ærgre os over, at FDB’s møbelprogram sygnede hen da Børge Mogensen forlod skuden, og vi lige siden er blevet hængende i at producere smukke, men alt for dyre møbler. Se blot hvad Sverige har fået ud af IKEA.

Eftermæle med slag i
Men Børge Mogensens fodspor er dybere end som så. De fleste af dem bruges endnu. Når INDEX 2005(verdens største designpris) proklamerer, at den kun vil give priser til noget som forbedrer livet for mange mennesker, så trækker man på det værdigrundlag som Børge Mogensen kæmpede for.

Det er blot ironisk, at designdebatten i Danmark stort set kun handler om, hvordan vi gør os fri af den succes som Børge Mogensen, Wegner og tidens andre kendte formgivere skabte. I virkeligheden beviser bogen om Børge Mogensen, at det er noget ævl, når man bliver ved med at tale om, at dansk design skal revitaliseres. Det er muligt, at danske møbeldesignere i al evighed skal kæmpe for at komme ud af Børges skygge, men det er svært at se, hvordan moderne indretningsdesign, webdesign, procesdesign og bionikdesign kan befinde sig i skyggen af Børge Mogensen eller Arne Jacobsen. På den led har designbegrebet af sig selv overflødiggjort behovet for at sammenligne sig med gamle dage.

Børge Mogensen var en mester inden for sin egen snævre metier: at skabe enkle smukke møbler – også til menigmand. Han kendte sine virkemidler og vidste, hvad han talte om. Det mangler vi i designdebatten, og derfor har vi mere end nogensinde før behov for en stærkere begrebsdannelse og forskning i design. Vi må vide, hvad vi taler om.

Thomas Mogensen: Et fuldt møbleret liv, en bog om Børge Mogensen. 240 sider, 399 kr. Gyldendal

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11