23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Robotter er for dyre – eller er de?

Især små og mellemstore virksomheder er tilbageholdende med at investere i automation og robotter.

Selvom mange virksomheder har fået øjnene op for robotter og automatisering, er der desværre mange - især små og mellemstore virksomheder – der hænger lidt i bremsen. Men hvorfor? En af årsagerne kan være, at de stadig tror, at en investering i robotter vil være for dyrt.

Historien om opvaskemaskinen

Vidste du, at der gik omkring 100 år fra opvaskemaskinen blev opfundet og til den blev rigtig udbredt i 1950’erne? Grunden til den langsomme udbredelse var selvfølgelig, at den i starten var alt for dyr og meget lidt brugervenlig. Men årtiers udvikling og forbedring øgede udbredelsen og sænkede prisen, så maskinen nu må anses for at være hvermandseje.

Robotterne er nu ca. der, hvor opvaskemaskinen var i 1950’erne.

I dag er det forholdsvis billigt at købe en robot, bl.a. fordi robotvirksomhederne har taget kampen op mod tunge, ufleksible og dyre robotter og gjort det til deres mission at udvikle fleksible, brugervenlige – og billigere – alternativer.

De tre faser

Men nu er det jo ikke kun selve robottens pris, der skal tages højde for, når man som virksomhed vil automatisere sin produktion. Faktisk kan man groft sagt opdele processen i tre faser; analyse, indkøb og installation. Hvis man regner alle tre faser med, så vil robottens pris kun udgøre under halvdelen af den samlede pris.

- Hvis en automationsløsning viser sig at være for dyr, er det nok mere et spørgsmål om, at business casen var for dårlig fra starten. Ofte er der jo flere fordele ved at automatisere end blot at spare lønkroner. Det kan være alt fra øget kvalitet på produkterne og hurtigere levering. Samtidig vil der også ofte ske en forbedring af arbejdsmiljøet, der igen vil føre til lavere sygefravær og færre arbejdsskader, lyder det fra Mikkel Bjerregaard, CSO, Gibotech.

Tid er penge

Selvom robotterne altså er blevet billigere, kan implementeringstiden stadig være en show stopper for mange virksomheder. Men selvom det kan være svært ved at finde tiden til at implementere ændringerne i produktionen, kan virksomheder ifølge en IDA-undersøgelse øge produktiviteten med 18 procent, hvis de gennemfører de automatiseringer, der er rentable med en tilbagebetalingstid på under to år. Og hvis tilbagebetalingstiden hæves til fem år, vil man kunne øge produktiviteten med hele 24 procent.

Vil du have hjælp til at komme i gang med et automationsprojekt? Så kontakt Thomas Skovgaard på tsk@gibotech.dk eller 20 66 35 19.

 

GIBOTECH A/S
Datavej 15
5220 Odense SØ
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK70760312
P nummer: 1002328137

Send til en kollega

0.047