23948sdkhjf

Overhaler HTH i jagt på nyt kæmpemarked: Kan blive et af de absolut største

I efteråret kunne Nobia berette, at køkkenkæmpen var klar til at fyre op under ekspansionsplanerne og havde rettet sigtekornet mod Tyskland. Nu ser det imidlertid ud til, at en anden dansk køkkenproducent overhaler HTH og Uno Form indenom på vejen mod Hamborg.     

Allerede i år er Kvik nemlig klar til at rykke ind hos naboen mod syd, fortæller Jens-Peter Poulsen, adm. direktør hos den vestjyske køkkenproducent, der er en del af den svenske Ballingslöv-koncern.  

– Vi har åbnet rigtig mange butikker de seneste år. Sidste år alene åbnede vi 14 nye, og i år regner vi med at åbne 20. Fordi vores franchisetagere oplever rekordhøje indtjeningsniveauer– blandt de allerbedste i detailhandlen – er det blevet attraktivt at komme med på holdet, og nu har vi simpelthen brug for mere geografi, hvis vi skal kunne blive ved at åbne flere butikker, fortæller Kvik-direktøren.  

Samme grundsten på tværs af markeder 

Kvik, der har hjemme i Vildbjerg, er i dag til stede på ikke mindre end 11 markeder, og med Tyskland planter man altså flag nummer 12 i verdenskortet.

Kvik

Kvik blev grundlagt i vestjyske Kibæk i 1983 og har i dag 164 butikker verden over. 

Selskabet er ejet af den svenske Ballingslöv-koncern, og er i dag til stede på 11 markeder, nemlig Danmark, Norge, Sverige, Finland, Færøerne, Island, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien og Thailand.  

Kvik har siden 2014 haft konstant fremgang på både top- og bundlinje, og køkkenproducenten kom ud af 2020 med en omsætning på 1,6 mia. kr. og et resultat før skat på 186 mio. 

– Der er en befolkning på 80 millioner mennesker lige syd for grænsen, så det er et oplagt marked for os, og vi tror på, at vi får en god modtagelse dernede, forudser Jens-Peter Poulsen, der dog er fuldt ud bevidst om, at det ikke er nogen nem opgave, køkkenkæden nu kaster sig ud i.  

– Det er meget få danske virksomheder, der for alvor er lykkedes med at gå ind i Tyskland, så det er klart, at vi står overfor en udfordring. Men jeg mener, vi har gjort vores forarbejde rigtig godt,så selvom det er hjemmebane for nogle kæmpe konkurrenter, er det min overbevisning, at vi har noget nyt at komme ind med,lyder det fra Kvik-direktøren.  

Troen på projektet underbygges ikke mindst af køkkenproducentens tidligere indtog på vidt forskellige markeder lige fra Finland i nord til Thailand i det fjerne øst.  

– Kigger vi på alle vores andre markeder, så er det samme grundsten i konceptet, der gør, at vi lykkes. Der skal selvfølgelig nogle små justeringer til fra land til land, men kernen er den samme – det er dansk design og til overraskende lave priser, og tyskerne har allerede en forkærlighed for det danske design, som de kender fra blandt andet møbler og interiør, vurdererJens-Peter Poulsen fast.  

Nummer 1 i rækken 

Således er det også Kvik-direktørens opfattelse, at der allerede er en bund at stå på, selvom danske køkkener endnu ikke har vundet indpas på markedet.  

– Vi starter ikke fra scratch, vi starter med den her kærlighed til det danske design, som vi kan bygge videre på, forklarer han.  

Og netop når det kommer til køkkener, er der ifølge Jens-Peter Poulsen ganske stor forskel på de danske og de tyske af slagsen. 

– Noget af det, vi herhjemme tager for givet, er at tænke funktionelt – eksempelvis med underlimede vaske, der gør det nemt at tørre af. I Tyskland har man derimod en mere produktionsorienteret tilgang, der ikke alene giver udslag i andre løsninger, men også i et tungere udtryk, så jeg tror, at mange vil tage godt imod vores lettere, skandinaviske design, hvor der er forskel på både de små detaljer og det samlede udtryk, lyder det.  

Det er derfor også en pointe i sig selv, at Kvik ikke skal tilpasse sine produkter til det nye marked.  

– Vi vil ikke være nummer 22 i rækken på tysk design, vi skal være nummer 1 i rækken på dansk design, slår Jens-Peter Poulsen fast.  

 En digital frontløber i et land fyldt med faxmaskiner  

Hvor Kvik-direktøren altså på den ene side ser et oplagt hul i markedet, er han på den anden bevidst om, at det ikke kun er på designet, den danske køkkenproducent skiller sig ud.  

– Vi har de senere år arbejdet intenst på at øge digitaliseringen. I 2015 var vi branchens første til at digitalisere markedsføringen og droppe traditionelle mediekanaler, året efter lancerede vi som de første en online bookingmotor, og sidste år var vi de første i branchen, der var klar med online kundemøder, fortæller han.  

Nu har man kurs mod et marked, hvos en undersøgelse i 2017 viste, at 70 pct. af landets virksomheder stadig anvender faxmaskiner – noget det tyske parlament besluttede at udfase så sent som i januar i år.  

– Selvom det tyske marked er stort og spændende, er det måske ikke det allermest digitale, men vi tror på, at de kunder,vi henvender os til – i første omgang de, der tilvælger os på grund af det danske design – tilhører en målgruppe, der faktisk er med på det digitale, vurderer Jens-Peter Poulsen.  

Tålmodighed og is i maven 

Det er altså evnen til at differentiere sig fra konkurrenterne,der skal blive Kviks nøgle til det marked, der potentielt kan komme til at udgøre en betragtelig del af den samlede forretning. Præcis hvor meget naboen mod syd med tiden skal fylde hos Kvik, vil direktøren dog nødigt sætte tal på.  

– Jeg kunne godt nævne et tal, men jeg aner det ikke. Bliver det en succes på linje med vores øvrige markeder, så har det potentialet til at blive et af de absolut største, og i øjeblikket er der ikke så stor forskel på, hvor godt vi lykkes, når vi først får etableret en base, så hvis og når vi lykkes med det her, bliver det bare stort, siger han.  

Og selvom man måske kunne få den tanke, at der var speedet op for planerne for at drille Nobia, der oprindeligt også havde barslet med tyske butiksåbninger i år, men nu satser på 2022 i stedet, så er det ikke tilfældet, forsikrer direktøren.  

– Vi har planlagt det her i lang tid, og vi hilser enhver konkurrence velkommen. Det her slag bliver ikke vundet på tre måneder, det er det lange, seje træk, og vi går ind med tålmodighed og is i maven – det er vigtig, vi tager tingene i det rigtige tempo, og så kan vi sætte turbo på, når først vi har fat, siger Jens-Peter Poulsen om formlen for en tysk succes.   

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099