23948sdkhjf

Denne sofa smadrer auktionsrekorden

Onsdag blev rekorddag for det københavnske auktionshus Bruun Rasmussen, som især stillede 2 møbelværker af Flemming Lassen på højkant.

En sofa fra slutningen af 1930'erne blev solgt for 610.000 kroner. Aldrig har auktionshuset solgt en dyrere sofa.

Den er udført hos henholdsvis snedkermestrene A.J. Iversen og Jakob Kjær og fremstod under auktionen med sin originale polstring.

Et eksemplar af lænestolen "Den Trætte Mand" - ligeledes fra slut-30'erne - var også på auktion og fik en hammerslagspris, der var tæt på sofaens: 590.000 kroner, blev den solgt for.

- Flemming Lassens møbler er ekstremt eftertragtede på det internationale designmarked. Auktionens to højeste hammerslag faldt netop på møbler af denne arkitekt, da hans ikoniske lænestol "Den Trætte Mand" blev solgt for 590.000 kr. Vi har stadig verdensrekorden på denne model, der blev solgt for 1,42 mio. kr. i 2014, og er dermed den danske arkitekt, hvis møbler har opnået de højeste priser på vores auktioner, udtaler Peter Kjelgaard, der er leder af auktionshusets afdeling for design og kunsthåndværk i det 20. århundrede.

Især sofaens hammerslagspris oversteg auktionshusets vildeste forventninger. Sofaen var vurderet til mellem 150.000 og 200.000 kroner. Lænestolen var vurderet til at kunne indbringe mellem 400.000 og 600.000 kroner.

"Den Trætte Mand", der lige som sofaen er tegnet i 1935, er i nyere tid kommet i produktion igen hos designhuset By Lassen, som forvalter Flemming Lassens designarv. En officiel, nyproduceret replika kan fås til priser, der starter i omegnen af 30.000 kroner.

Hvad ser udenlandske opkøbere i en overpolstret sofa og lænestol fra 30'erne?

Den tidlige danske modernisme skilte sig ud på verdensscenen fra moderne avantgarde i andre lande. Som især Tyskland, der var kendt for arkitektskolen Staatliches Bauhaus, der havde hjemsted i skiftende byer, indtil nazisterne lukkede institutionen i 1933.

Hvor den internationale modernisme var præget af kompromisløshed, nye materialer - som især stål - og radikale brud på kendte former, gik den danske modernisme blødere og mere humanistisk til værks.

For danske møbelarkitekter var det afgørende, at fokus på form, funktion og nye materialer ikke var på bekostning af mennesket og det gode håndværk.

Alligevel blev Flemming Lassen i Danmark betragtet som radikal. Sammen med Arne Jacobsen udstillede han et møblement på Snedkerlaugets Møbeludstilling i 1932, der skilte sig mærkbart ud med nogle kubistiske, hvide lænestole.

Kritikere kaldte opstillingen for en tandlægeklinik. De vendte aldrig mere tilbage som duo på udstillingen, og Arne Jacobsen forsvandt helt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141