23948sdkhjf

Fra risiko- og beskyttelse til resiliensprocesser

Sælges
Stand
Ny
Undervisningsregion
Danmark
Periode(r)
28. marts 2019

28. marts 2019
Dit udbytte
  • Du får aktuel teoretisk viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Du får konkrete metoder og redskaber til at arbejde vidensbaseret med analyse og socialfaglig vurdering.
  • Du får øget din forståelse for, hvad resiliensprocesser er ud fra en systemteoretisk tilgang  
  • Du får skærpet dit blik på, hvordan du kan bidrage til udvikling af resiliensprocesser omkring det udsatte barn eller ung.
Læs hele beskrivelsen Det faglige indhold

Vi møder stigende krav om at arbejde ressourceorienteret i det socialfaglige arbejde - og dermed ikke kun have øje for risikofaktorer, men også inddrage beskyttende faktorer, der kan understøtte et resiliensperspektiv. Men hvad er det præcist vi taler om, og hvordan gør vi i praksis?

Dagen sætter først fokus på risikobegrebet – og hvad det indeholder. Vi undersøger kritisk begreber som social arv, chanceulighed, risiko- og beskyttelsesfaktorer. Der inddrages forskning på området og vi ser på forskningsoversigter og hvordan disse kan anvendes i risikovurderingen.

Dernæst retter vi blikket mod resiliensbegrebet - og ser på, hvordan kan vi forstå resiliensprocesser i relation til en systemteoretisk tilgang. Vi kobler resiliensbegrebet til risiko- og beskyttelsesfaktorer og ser på, hvordan vi integrerer et resiliensperspektiv i daglig praksis.

Særligt tilrettelagt forløb
Kurset kan også rekvireres af den enkelte kommune, hvor længde og tilrettelæggelse aftales konkret.

Læs hele beskrivelsen

Temadagen er primært for socialrådgivere eller socialformidlere, men er også relevant for fx pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, der gerne vil kvalificere forståelsen for risiko- og beskyttelsesfaktorer samt arbejde med at understøtte resiliensprocesser omkring udsatte børn, unge og deres familier.

 

Dagen er tilrettelagt som en kombination af teoretiske oplæg, dialog, summeøvelser og gruppeprocesser – og vil være orienteret mod, at vi i fællesskab undersøger, hvordan teorien omsættes i praksis.

Om underviseren
Birgit Koldsø, Lektor, socialrådgiver, cand. socialt arbejde, msc. VIA University College.

Du møder en engageret og kompetent underviser, der er optaget af, hvordan teorien på en praksisnær måde kan bidrage til at kvalificere det faglige arbejde med børn, unge og familier i udsatte positioner.

Undervisningsadresse

VIA, Campus Aarhus N, Hedeager 2, 8200 Aarhus N

Send til en kollega

0.318