23948sdkhjf

1204: Et gammelt element ændret til en skulptur

Artikel i Træ og Industri December 2004

1204: Et gammelt elmetræ ændret til skulptur

- Silkeborg direktør ville ikke fælde det gamle træ

Af Kaj Hansen Træ og Industri

Et næsten et hundrede år gammelt elmetræ, som stod i direktør Kent Madsen Henton Group’ private have på Åhavevej i Silkeborg , var på vej til at ende sine dage for motorsaven på den offentlige losseplads. Men med et slag blev træet udsat for en motorsavsekvilibrist og ændret til en smuk skulptur i familiens have direkte ned til Gudenåen i Silkeborg.
Et godt initiativ som mange måske vil kunne drage nytte af frem for bare at fælde gamle træer i deres haver og offentlige grønne områder.

Føselshjælperen
Ved et tilfælde var Silkeborg kunstneren Hans Chr. Thomsen på besøg hos Kent Madsen. Snakken gik lystigt omkring kunst, som har Kent Madsens store interesse. Under samtalen gik de to herre en tur rundt i haven og nåede derved også frem til det gamle faldefærdige træ. Der var planer om at træet - der var ved at visne og forfalde - skulle fældes.

Kunstneren Hans Chr. Thomsen var lige hjemkommet fra en nylig åbnet separat udstilling på Moncio Kunstmuseet i Palanga i Litauen. Her havde han stiftet bekendtskab med den litauiske kunstner Geridiminas Kankaskas, som fortrinsvis arbejder med træskulpturer og relieffer.
Pludselig mens Hans Chr. Thomsen betragtede det faldefærdige træ hos Kent Madsen opstod ideen med at omdanne dette træ til en træskulptur udført af den latuiske kunstner, og snart var træets videre skæbne lagt i hænderne på en ung og ambitiøs kunstner fra Litauen.

Om kunstneren
Geridiminas Kankaskas er 30 år og kommer fra byen Kretinga i den vestlige del af Litauen . Her har der fra gammel tid været tradition for billedskæreri i træ.
Kunstneren har udført opgaver for den Litauiske kirke og han har skabt en lang række kunstværker til virksomheder og offentlige institutioner.
Det er spændende, at se andre landes kunstneriske udtryk, da de ofte fortæller om landets historie og kultur, fortæller Hans Chr. Thomsen til Træ og Industri.
Kunst kan i mange tilfælde være med til at nedbryde grænser og mure landene imellem , siger han.
De baltiske lande har stor interesse i dansk industris videre udvikling og som et nyt medlemsland i EU er Litauen et attraktivt sted at sælge danske vare og ligeledes producere disse her, siger Hans Chr. Thomsen der igennem de seneste år ofte har besøgt landet.

Ideen bag træskulpturen
Da Geridiminas så træet for første gang ytrede han stor begejstring for træets beskaffenhed og muligheder. Han ville bruge træets naturlige vækst og derved frembringe en historien, som tog udgangspunkt i det figurative element.
Figurerne rækker armene mod himlen og signalere sejr og begejstring. De to elementer er samlet i træets bund og fortæller om samhørighed og afhængighed af skulpturens helhed.
Man kan lægge religiøse, sociale, sportslige og ikke mindst essentielle menneskelige tolkninger ind i kunstværkets fundamentale og på en måde bastante eksistens, fortæller Hans Chr. Thomsen i begejstrede vendinger, og slutter;
Selv om skulpturen er meget stor, virker den let og ikke for påtrængende. Dette skyldes naturligvis og så de smukke omgivelser som træskulpturen er placeret i.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063