23948sdkhjf

1204: Samarbejde mellem designer og virksomhed

Artikel i Træ og Industri December 2004
Af Lars Rygaard Design Business Group

Når virksomheden har fået beskrevet en opgave og fundet den rigtige designer er der mange måder arbejdet kan organiseres på.

Organisering
Som minimum bør en projektorganisation bør bestå af både en designer og en projektleder. Denne kan både være designeren, en ansat i virksomheden eller en ekstern design management konsulent, der har erfaring med projektledelse af udviklingsprojekter, hvor design indgår.

Det er projektlederens opgave at sørge for fremdrift, indsamling af data til rette tid og at budgetter og deadlines overholdes. Projektlederen sørger for koordinering, budgettering, informationsflow, såsom, billeder materiale, tekst, data, media osv. Funktionen er et vigtigt bindeled, som sikrer, at virksomheden får mest muligt ud af sin designinvestering. På den måde sikres, at designerne gør det, de er bedst til.

Mange virksomheder vælger at samarbejde med forskellige designere fra opgave til opgave. På den måde er projekterne afgrænsede, og virksomheden kan se omkostningerne fra projekt til projekt. Derved får virksomheden også mulighed for at få friske øjne på opgaveløsningerne, samtidig med at man kan inddrage den nøjagtige spidskompetence fra opgave til opgave.

Aflønningsformer
Der findes forskellige måder at aflønne designerne på:
• Fast honorar
• Royalty
• Et mix

Hvordan virksomheden skal aflønne designeren afhænger typisk af typen af opgaven. Er der tale om udvikling af en ny visuel identitet eller en udstillingsstand, vil det således være vanskeligt at aflønne med andet end et fast honorar. Er der tale om produkter afhænger honoraret af hvilken type produkter, der er tale om. Produkter til industrien (B-t-B) aflønnes typisk med et fast honorar, mens produkter til konsumentmarkedet (B-t-C) oftere aflønnes med enten ren royalty eller et mix. Det kan enten være i form at et beløb til dækning af designerens omkostninger i udviklingsfasen eller som et forskud på en evt. senere royalty.

I den forbindelse skal det påpeges, at det er rimeligt med en vis betaling til designeren. På den måde kommittes virksomheden til projektet og er med til at definere opgaven. Ellers er det vanskeligt at få opfyldt sine forventninger til løsningen fra designerne.

Hvad koster design?
Det er det samme som at spørge: ” Hvad koster en bil?” Og det er som bekendt et spørgsmål, hvortil der må svares. Det afhænger af hvilken bil man ønsker!

Der findes forskellige prisniveauer for designydelser, alt efter hvilken type ekspertise og erfaring designeren besidder. Når virksomheden skal udarbejde et budget for udvikling, er det godt at have en ide om, hvad design vil kræve i form af kroner og ører.

Når der er mange ukendte faktorer i starten af projektet, og kan det være svært for designere at give en fast pris inden projektet er i gang. Derfor skal virksomheden forvente et prisoverslag for første fase og derefter estimater for de andre stadier.

Det er en god ide at få prisoverslaget delt op i honorarer, ekstra omkostninger såsom, rejser, ophold osv. Emner som modelfremstilling, ergonomiske studier, test osv. skal være beskrevet, så virksomheden ved, hvad den får leveret.

Timepriserne på designere og designvirksomheder varierer som alle andre ydelser, der udbydes. Der kan være forskellige priser, alt efter om der er tale om grafisk design eller produktdesign. Her vil timeprisen for den grafiske designer som regel være lidt højere end produktdesigneren på grund af den historiske afsmitning fra reklamebranchen, hvor timeprisen dog som regel er langt højere.

Designernes priser varierer også efter deres erfaring. Er der tale om en designer med stor erfaring vil denne således som regel kunne betinge sig en større betaling end den uerfarne. Samtidig kan der være visse regionale forskelle.

Design skal ses som en del af investeringen i et udviklingsforløb, og derfor skal der afsættes penge i budgettet på lige fod med andre dele af projektet.

Aftalen om design
Designeren vil på baggrund af virksomhedens opgavebeskrivelse og den indledende dialog udforme et tilbud til virksomheden, som er opdelt i faser. På den måde bliver der indarbejdet nogle milepæle i projektet. Det skal sikre, at der er mulighed for en løbende opfølgning af udviklingsforløbet uanset, hvilken type af udviklingsprojekt der er tale om. Faseopdelingen giver mulighed for en løbende evaluering af samarbejdet og mulighed for en afbrydelse af samarbejdet.

Et tilbud fra en designer bør indeholde følgende punkter:
• Virksomhedens data og kontaktperson
• Indledning (arbejdstitel, formål, baggrund)
• Kravgrundlag/specifikation/designbrief
• Forventede terminer
• Særlige betingelser eller forbehold
• Tilbudspris og/eller prisoverslag
• Henvisning til relevante gældende bestemmelser (eks. rammeaftale)
• Tilbuddets gyldighedsperiode (normalt 6 måneder)
• Tekst som fortæller, hvordan kunden kan acceptere tilbuddet
• Dato og underskrift.

Ved særligt komplekse forhold kan forretningsrelationerne reguleres af en rammeaftale. Kontrakter og rammeaftaler kan uddybe nogle af forholdene, som er nævnt omkring tilbuddet. Indholdet kan her være
• En uddybende præsentation af parterne
• Fastlæggelse af generelt ansvar formål
• Designerens leverancer
• Produktions-og salgsrettigheder
• Ophavsret og industriel retsbeskyttelse
• Overdragelse
• Ændringer og videreudvikling
• Konkurrencebegrænsning
• Projektomkostninger
• Produktansvar
• Fortrolighed
• Løbetid og opsigelse
• Ophævelse og tvister og
• Voldgift.

I forbindelse med mere komplekse aftaler vil det være en fordel at inddrage virksomhedens advokat.

I forbindelse med aftalen med designeren skal det defineres, hvem som er ansvarlig for hvad. Det kan skrives i den aftale, der kan udformes i forbindelse med tilbuddet. Skal designeren f.eks. varetage projektlederfunktion, skal designeren undersøge muligheder for juridisk beskyttelse?

Checkspørgsmål
Er der tale om at oparbejde egen design kompetence i virksomheden?
Er der behov for at løse opgaverne ad hoc?
Er der et konstant flow af opgaver der skal løses?
Har virksomhed og designer en underskrevet aftale?
Hvad er virksomhedens budget til designarbejdet?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173