23948sdkhjf

1104 TEMA: Ude er godt, hjemme er bedst!

Artikel i Træ og Industri, November 2004
Af Kaj Hansen Træ og Industri

Hos MP Låger A/S i Herning har man valgt at satse på at forblive en stærk lokal medspiller for køkkenindustrien. Mens andre udflager hele lågeproduktionen til Baltikum og fjernere egne vælger Herning firmaet at gå andre veje. ”De krav der i fremtiden stilles til os, omkring kvalitet og fleksibilitet kan vi ganske simpelt ikke honorere hvis der er for langt mellem produktionsstedet og kunden”, udtaler salgschef Claus Rasmussen. ”For os er nøgleordet i fremtiden ”service” og den kan vi bedst yde når vi er tæt på kunden”.

Udvikling
Udviklingen på det europæiske køkkenmarked går hurtigere og hurtigere. Trends skifter hurtigere end før og der er flere forskellige trends der er populære på samme tid i forhold til før. Træsorter som før blev anset for at være meget eksotiske, er helt almindelige på køkkenfronterne i dag.
Der stilles i dag store krav til køkkenfabrikkerne med hensyn til bredden af deres sortiment. Hos MP Låger A/S satser man målrettet på også at kunne levere kommissionsvist, det vil sige efter eksakt køkken ordre, til køkkenfabrikkerne. Dermed kan kunderne tage modeller ind i salgsprogrammet uden at skulle ligge med lågerne på lager. ”Udviklingen har længe gået i den retning hos de små producenter, men det bliver mere og mere udbredt hos de større producenter også” ifølge Claus Rasmussen.
”Der er selvsagt stadig en stor økonomisk fordel for kunderne i at købe til lager, men vi ser at kunderne ofte sammensætter deres programmer af både lagerførte låger og låger som de køber kommissionsvist. Hos MP Låger A/S er styrken at man kan tilbyde begge leveringsformer på konkurrencedygtige vilkår”.
I fremtiden bliver der formentligt også stillet større krav med hensyn til funktionalitet af lågerne. Vi har allerede set de første låger med f.eks. integrerede fladskærme eller integrerede ure. Den slags kommer der nok meget mere af i fremtiden. Mange låger har i dag integrerede greb eller er helt grebsfri og den trend er stadig på vej frem. ”Hovedsageligt laver kunderne deres egen udvikling og er rimeligt afklarede når de kommer til os med en opgave, men der er også dem der har brug for lidt inspiration og vejledning”.

Værdikæden
For at sikre konkurrencedygtigheden i fremtiden har MP Låger A/S etableret et 100% ejet datterselskab i
Ukraine. Her tilvirkes råtræsemner i blandt andet egetræ. ”Det er utroligt vigtigt at vi i fremtiden har kontrol over hele værdikæden”. Etableringen i Ukraine har givet virksomheden meget større indflydelse på råvarerne end det ellers er muligt. Det er således muligt at få sorteringer, længder og bredder der ellers ikke umiddelbart er tilgængelige i en kontinuerlig kvalitet. Det er hårdt slid at få en produktion op og stå i Ukraine, derfor har man med omhu valgt at lægge den enkleste og løntungeste produktion derover. Selve kerne kompetencerne og det håndværksmæssige er således bibeholdt i Herning.
Tidligere fik man lavet lakbehandlingerne hos en underleverandør. Denne kompetence har man nu
også fået ”insourcet” og det har været en stor fordel på alle måder. Kortere leveringstider og mere styr på kvaliteten er bare to af de åbenlyse fordele.

Teknologien
Teknologien spiller en vigtig rolle når man skal opretholde produktionen i Danmark. Det er vigtigt at lønandelen ligger på et fornuftigt lavt niveau. Derfor satser MP Låger A/S målrettet på at investere i den nyeste teknologi, for dermed at bibeholde og endda øge konkurrenceevnen. Senest er der indkøbt et robotstyret CNC bearbejdningscenter der i lange perioder arbejder helt ubemandet.
”At vi så samtidig har fået elimineret et par fejlkilder i produktionen og har hævet kvaliteten på visse typer emner er kun en positiv sidegevinst” udtaler Claus Rasmussen.
”Det vigtigste for os var at ruste os til den benhårde konkurrence som ikke ser ud til at blive mindre i fremtiden”.
Den nye teknologi giver også nye muligheder.
Processer som før skulle laves selvstændigt på specialmaskiner kan nu integreres i produktionen på CNC bearbejdningscenteret. Her kan nævnes boring af huller eller forskellige former for udfræsninger. ”Vi mærker helt klart en øget efterspørgsel efter tilbehør og specialdele som vi før måtte afvise at lave. Det giver os nye muligheder for at produktudvikle sammen med vore kunder og øger derved bindingen til kunderne”.

Servicen
”Service er ikke bare service” har man sandet ved MP Låger A/S i Herning. På fremtiden marked er det nødvendigt at man hele tiden justerer og fintuner sit service koncept. Det er således andre krav vi bliver mødt med i dag end det var for bare 5 år siden. En polarisering i køkkenindustrien har nødvendiggjort forskellige strukturtilpasninger. Specielt de små og mellemstore køkkenfabrikker fokuserer meget på individuelle løsninger. Noget som stiller store krav om fleksibilitet til underleverandørerne. Små mængder og mange opstillinger er ikke sød musik i en produktionsplanlæggers ører så for at kunne imødekomme sådanne krav må produktionsapparatet være gearet til det helt ned til mindste detalje. Hos MP Låger har det udmøntet sig i et ”kommissions-program” på 6 standard låger i mange varianter, der kan leveres på ultrakort leveringstid. Leveringssikkerheden som er meget vigtig i denne henseende ligger tæt på 100%.
”Det er vi meget stolte af, for det har også kostet en del planlægning og ændring af gamle rutiner at komme hertil, men uden den høje leveringssikkerhed giver et kommissionsprogram jo ingen mening”.

Miljøet
Nye og skrappere miljøkrav har sat sine spor i produktionen. Brugen af organiske opløsningsmidler er blevet kraftigt reduceret på det seneste. Nye laktyper med meget højt tørstof indhold muliggør en væsentlig reduktion i forhold til tidligere. Til gavn for miljøet og uden i øvrigt at influere på kvaliteten. Tværtimod er der i dag mere tørstof på lågerne end tidligere og dermed mere ”gods” at slide på.

Fremtiden
”Med alle de tiltag vi har gjort og de investeringer vi har foretaget i nyt og moderne produktions udstyr føler vi os godt rustet til fremtiden” udtaler firmaets Direktør og ejer Jørgen Mølholm. ”Vi skal selvfølgelig hele tiden være oppe på mærkerne i fremtiden og følge med i udviklingen i markedet, men vi har grundlaget i orden og er inde i en meget positiv udvikling. Det understøtter jo at der må være noget rigtigt i det vi gør”.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.485