Det reelle billede
Ideen bag Carl Bros nye KPI rammemodel (Key Performance Indicators) blev til midt under foranalysen til den MES-implementering, som Carl Bro Industri forrige år udførte for HTH. Da det tidligt i projektet viste sig, at de økonomiske gevinster ved de planlagte standard MES-funktionaliteter lå uforholdsmæssigt langt ude i fremtiden, besluttede Carl Bro og HTH at vende projektet på hovedet. I stedet for at implementere et MES-baseret KPI-system som sidste led i projektet, efter at alle de traditionelle MES-funktionaliteter var på plads, begyndte Carl Bro i den anden ende. Et KPI-baseret mål- og resultatstyringssystem vil skabe hurtige resultater og samtidig fungere som platform for HTH’s videre MES-implementering. Carl Bro har lagt stor vægt på at få brugen af nøgletal forankret hos alle brugere samt at eftervise nytteeffekten. Allerede en måned efter at KPI-løsningen var taget i brug hos HTH, kunne der påvises en produktivitetsfremgang på flaskehalsmaskinerne på godt 15 procent. ”Hvis nøgletalsmodeller er udarbejdet af og for de enkelte afdelinger i en produktionsvirksomhed, er der en risiko for konflikter, der kan forvrænge det sande billede og i værste fald skabe ulemper i produktionen,” siger Torben Schwartz, Carl Bro Industri. ”Nøgletal skal ikke fokusere på enkelte afdelinger men derimod på virksomhedens præstationsevne, i forhold til de enkelte processer der gennemgås. Derved opnås det mest reelle billede af virksomhedens præstationsevne samt nogle reelle mål for forbedringer.” En af hovedmålsætningerne med den nye KPI-rammemodel er, at den skal kunne anvendes af alle medarbejdere i organisationen. Løsningen, der skal fungere som en fælles platform for kommunikation hele vejen op, er derfor holdt på et simpelt niveau. Øverste niveau i Carl Bros nye KPI-rammemodel er en Balanced Scorecard struktur, der grupperer udvalgte nøgletal i områderne økonomi, ydre effektivitet, indre effektivitet og innovation. Herunder findes en hierakisk struktur, der definerer alle virksomhedens hovedprocesser og delprocesser. Nøgletallene i denne struktur udtrykker de enkelte processers præstationsevne og danner grundlag for at arbejde med nøgletal på forskellige niveauer i en virksomheds organisation. Som brugerinterface til løsningen er der udviklet en intranetmodel, der i et enkelt skærmbillede præsenterer alle de forskellige nøgletal.