23948sdkhjf

1104: Hvordan finder virksomheden en designer?

Artikel i Træ og Industri, November 2004

Hvordan finder virksomheden en designer?

Kilde: Træ og Industri, November 2004.

Tekst Lars Rygaard, Design Business Group

På Træets Årsdag og ved Designklubbens seneste arrangement på Montana kom det frem, at mange stadig var usikre på, hvordan man skulle finde og ikke mindst samarbejde med en designer. Det vil jeg i dette og de følgende numre af Træ&Industri forsøge at belyse.

Den rigtige designer?
Det er ganske vist, at det kan være svært at finde den rigtige designer til et konkret projekt Og den man kender fra et tidligere projekt er måske ikke den rigtige til det nye projekt. Hvis man ikke selv har kendskab til designverdenen eller har erfaring fra andre projekter, findes der dog forskellige kilder og databaser til hjælp. Dansk Design Center ( www.ddc.dk) har en database, kaldet Designerindex, hvor en lang række designvirksomheder er registreret. Her kan man søge på forskellige designkompetencer og se eksempler på nogle af designernes tidligere opgaveløsninger. Her vil det i endnu større grad være muligt at identificere designere. Dansk Design Center arbejder pt. på at gøre adgangen til designere og viden og design meget nemmere tilgængelig via en ny webportal, der lanceres den 24.9.04.

Foreningen Danske Designere ( www.DanishDesigners.com) , der er designernes faglige organisation, har også en database. Her er medlemmerne personligt registreret og præsenterer nogle udvalgte løsninger.

Som alternativ kan det være en idé selv at søge på Internettet, eller man kan kontakte nogle af de design management rådgivere, som findes på markedet. De har ofte en opdateret viden omkring, hvad som sker i branchen.

Ønsker virksomheden et internationalt perspektiv, kan den også søge designere på www.core77.com , som er et internationalt designer forum. Den internationale udbyder af design tilbyder bl.a. flere kernekompetencer indenfor niche produktområder. Efterhånden er der også designmesser i en del europæiske lande.

En snak med andre virksomheder i det lokale område omkring deres erfaring med designere kan også inspirere.

Møde med designeren
De fleste designere har præsentationsmateriale, hjemmeside eller referencer, der kan give et indtryk af, hvad de kan. Nogen designere er meget specialiserede, hvor andre tilbyder flere færdigheder. Langt de fleste designere møder gerne op til et uforpligtende møde på virksomheden, hvor de præsenterer sig selv og hører, hvad virksomheden har i tankerne omkring design.

Inden mødet kan der kan være et fortrolighedsspørgsmål, men det kan klares med en erklæring. Nogle virksomheder oplever uopfordrede henvendelser fra designere, som vil præsentere udviklede koncepter og ideer. Vælger virksomheden at gå en i et sådant projekt, skal parterne på forhånd huske at lave en aftale om, hvordan de forholder sig til rettigheder og økonomi.

For den virksomhed, der ikke tidligere eller kun i begrænset omfang har samarbejdet med designere kan det være en god investering at bruge tid på at mødes med flere. Min erfaring fra arbejdet med virksomheder er, at gennem flere møder om det samme nye emne, bliver man til stadighed klogere og får en større forståelse for designernes måde at se tingene på, forståelse af metode mv.

Checkspørgsmål
Har virksomheden defineret en designopgave?
Har virksomheden søgt i de tilgængelige databaser?
Har virksomheden spurgt i sit netværk?
Har virksomheden mødt flere end én designer?
Har virksomhed behov for hjælp til at identificere den rigtige kompetence?


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078