23948sdkhjf

1104 TA: Besøg på Vordingborg Køkkenet A/S med foredrag om generationsskifte

Artikel i Træ og Industri, November 2004
Tirsdag den 19. oktober 2004 dannede Vordingborg Køkkenet rammen om virksomhedsbesøg samt foredrag om generationsskifte for TA medlemmer øst for Storbælt. Arrangementets 25 deltagere fik i løbet af aftenen indblik i såvel bløde som hårde aspekter i både Deloittes og Vordingborg Køkkenets indlæg.

Generationsskifte - Kolde facts og bløde værdier
Arrangementet blev indledt af statsautoriseret revisor Freddi Nielsen fra Deloitte, der præsenterede deltagerne for de kolde facts: Næsten halvdelen af alle ejerskaber ligger hos personer på mere end 50 år. Dette betyder, at generationsskifte ikke udelukkende vedkommer en begrænset del af virksomhedsejere. Når erkendelsen så er gjort, kommer næste afgørende skridt - hvem skal overtage det økonomiske og driftsmæssige ansvar for virksomheden? Her kommer de bløde overvejelser ind. Efter Freddi Nielsens opfattelse ligger en af de sværeste opgaver for virksomheden i denne fase.

Kontante fordele
Hvor generationsskifte tidligere var noget, alle revisorer beskæftigede sig med, har dette i dag udviklet sig til et ekspertområde. Det er dyrt at tage fejl. At arvtagerens succes kan hjælpes meget på vej af grundig forberedelse og bistand til de selskabs- og regnskabsmæssige regelsæt, hersker der ingen tvivl om. Med tænkte eksempler præsenterede Deloitte forskellen mellem et grundigt og professionelt forberedt generationsskifte, og de situationer, hvor der ikke er brugt de cirka 5 år, som et godt generationsskifte tager. Det handler let om millioner af kroner.

Vordingborg Køkkenet
Efter en times indføring i de vigtigste aspekter ved generationsskifte var det tid til præsentation af virksomheden. Vordingborg Køkkenet er stiftet i 1963, men har for alvor gjort sig bemærket i det seneste årti. Administrerende direktør Hjalmar Hansen startede i selskabet i 1994. Som Hjalmar Hansen selv sagde, er alt ændret siden da. Efter en vidoepræsentation af virksomheden stod det klart for alle deltagere, at den succes, der var skabt gennem de eneste 10 år, ikke alene handlede om god markedsføring, solide produkter, loyale medarbejdere eller en helt fjerde enkeltstående faktor. Det handlede om dem alle.

Rundvisning i produktionen
På aftenens rundtur i produktionsområdet stødte deltagerne kun på nogle chauffører, der var i gang med at læsse lastbiler, så kunderne kunne modtage deres køkkener næste morgen. Leveringstiden går ned til 2-3 dage, og det er vel at mærke ikke levering fra lager. Hele organisationen understøtter »just in time-princippet«. Under en meget åben fremvisning af virksomheden blev maskiner og produktionsmetoder beskrevet og spørgsmål besvaret af Hjalmar Hansen.

Ideer med hjem
Som afslutning på arrangementet uddelte både Deloitte og Vordingborg Køkkenet forskellige materialer. Foruden disse havde nogle deltagere udvekslet navn og telefonnummer for senere at kunne drøfte konkrete produktions- og materialevalg.

Virksomhedsbesøget på Vordingborg Køkkenet var det femte i rækken af denne type arrangementer, der har til formål at udvikle egentlige interessegrupper for at skabe nye muligheder for forretning og samarbejde.

Yderligere information om generationsskifte: Freddi Nielsen, Deloitte, www.deloitte . com/dk/generationsskifte
Yderligere information om Vordingborg Køkkenet: www.vordingborg.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071