23948sdkhjf

Udflytning til Østeuropa - er det nu også vejen frem?

Mange virksomheder taler om at flytte produktionen til udlandet, men udflytning til lavtlønsområder er reelt kun ét blandt mange tiltag, der kan forbedre konkurrenceevnen. Potentialet for effektiviseringer er stadig stort – typisk forbedringer på 20 – 50 procent og tilbagebetalingstider målt i uger eller måneder.
Kilde: Træ og Industri, oktober 2004

Af Journalist Thomas Brok Houlberg

Mange virksomheder taler om at flytte produktionen til udlandet, men udflytning til lavtlønsområder er reelt kun ét blandt mange tiltag, der kan forbedre konkurrenceevnen. Potentialet for effektiviseringer er stadig stort – typisk forbedringer på 20 – 50 procent og tilbagebetalingstider målt i uger eller måneder.

Det gennemgående tema blandt udstillerne på den netop overståede TIMI-messe var effektivisering. Effektivisering via teknologi, automatisering, management, logistik eller andre af de mange forskellige knapper der kan stilles på, når man som virksomhed i træ- og møbelindustrien skal være mere konkurrencedygtig, fortæller Poul H. Nielsen fra firmaet Carl Bro.
Men til trods for de mange spændende effektiviseringsmuligheder som messens besøgende blev præsenteret for, så hører man overalt folk, der bekræfter hinanden i, at udflytning til et lavtlønsområde nok er den eneste udvej.
Der bliver snakket utroligt meget om de små lønninger og de store muligheder i Østeuropa og dele af Asien, og det er som om, der er gået lidt inflation i at mene, at slaget er tabt.

Nissen flytter med
Udflytning – helt eller delvist - til et lavtlønsområde er det helt rigtige valg for mange virksomheder. Men der er en meget stor forskel på virksomhederne i den danske træindustri, og hvad der er godt for den ene virksomhed er ikke nødvendigvis det samme, der er godt for den anden.
Carl Bro Gruppen har i gennem årene assisteret en lang række virksomheder med effektiviseringer og herunder også outsourcing til Østeuropa på både det strategiske og det praktiske niveau, siger Poul H. Nielsen. Vores erfaring er, at mange virksomheder ikke er tilstrækkeligt afklaret omkring deres evner og muligheder. Virksomhederne mangler ofte at gennemføre den strategiske afklaring, der kan give dem svaret på to meget grundlæggende spørgsmål. Hvor effektive er vi? Og hvad er det for nogle særlige talenter vi har? Er vi eksempelvis særligt dygtige til salg?, til produktion?, eller er vort speciale korte leveringstider?
Alle virksomheder har mindst ét særligt talent og ikke før man ved helt præcist hvad det er, kan man analysere sig frem til hvorledes virksomheden bedst forbedrer konkurrenceevnen.
Hvilke discipliner mestrer man og hvilke discipliner kan man blive bedre til eller måske helt overlade til andre.
Hvis man flytter til udlandet, så flytter Nissen jo med - og de discipliner man som virksomhed ikke har været så gode til i Danmark bliver helt sikkert ikke nemmere, når man er flyttet, fastslår Poul H. Nielsen fra Carl Bro.
Hvis man eksempelvis som virksomhed ikke er dygtig nok til at uddanne egne medarbejdere, så er man meget dårligt stillet i det tidligere Østeuropa, hvor det er meget svært at finde uddannede mellemledere, og hvor der ikke findes nogen uddannelseshjælp i form af AMU og så videre.
Det samme vil gøre sig gældende når det drejer sig om virksomhedens effektivitet. Det vil sige, hvis ikke man i Danmark har været i stand til med jævne mellemrum at øge effektiviteten i en passende grad, så vil man have meget dårlige forudsætninger for at gøre det, når først man er flyttet ud.

Helhedsorienteret effektivitet
Sloganet for Carl Bro Industri er ”Intelligent Solutions” – og hvis jeg skal oversætte dette slogan til godt dansk, så betyder det, at vi hos Carl Bro Industri er i stand til at levere helhedsorienterede løsninger, fortæller Poul H. Nielsen.
Vores organisation rummer så mange forskellige kompetencer, at vi til stort set enhver opgave kan mobilisere og etablere et tværgående samarbejde mellem de relevante kompetencer.
Vores kompetencer inden for træindustrien strækker sig fra det strategiske til det specifikke detailniveau. Og fordi vi har muligheden for at binde alle disse betragtninger sammen, kan vi mere end blot at suboptimere, og er på mange måder et godt valg som samarbejdspartner.
Vi har masser af eksempler på, at vi har øget effektiviteten hos virksomheder med 20–40 procent eller mere. For mange virksomheder vil en sådan forbedring af produktiviteten ændre regnestykket meget.
Hvis den strategiske afklaringsproces omvendt viser, at det vil være til virksomhedens fordel at søge mod udlandets billige produktionsfaciliteter og/eller mange højtudannede ingeniører, så skal man jo stadig værne om virksomhedens særlige talent.

Ned med barrikaderne
Træindustrien er som udgangspunkt en håndværkspræget industri og der er stor forskel på de enkelte virksomheders effektivitetsniveau hvad enten der er tale om salg, teknologi, uddannelse eller management, siger Poul H. Nielsen.
De virksomheder, der har det største effektiviseringspotentiale, er i sagens natur ofte dem, der er mindst effektive.
Disse virksomheder er i effektiviseringssammenhæng særligt interessante. Til trods for manglende strømlignethed i produktion, administration, indkøb eller lignende, har netop de virksomheder, formået at forblive konkurrencedygtige nok til at blive på markedet. De må jo derfor have et særligt talent, der kan bygges videre på.
Virksomheder af denne type har det dog desværre med at have barrikaderne højt oppe over for udefra kommende råd og hjælp. Og vores råd til dem er at sænke barrikaderne, fastslår Poul H. Nielsen.
Vores forbedringsværktøjer og fremgangsmetoder er hverken specielt akademiske eller højteknologiske. Det handler om sparring og om at finde og udnytte de værdier, der ligger gemt ude i virksomhederne allerede.
Det positive budskab
Når Carl Bro Industri skal hjælpe en virksomhed, så starter vi med at stille os ud i produktionen og iagttage hvordan tingene foregår. Kort fortalt ser vi på de seks M’er: Menneske, Maskine, Metode, Materialer, Miljø og Management.
Der kan altid foretages forbedringer og vores positive budskab til den danske træindustri er, at der er tale om store besparelsespotentialer og endnu større kapacitetsudnyttelser. Ofte i størrelsesordnen 20 – 50 procent, og typisk med en tilbagebetalingstid målt i uger eller måneder, siger Poul H. Nielsen og slutter;
Potentialet er uden tvivl tilstede herhjemme og det er ikke alle, der behøver at søge til udlandet for at finde lykken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.391