23948sdkhjf

1004 TEMA: Rapport fra år 2030

Artikel i Træ og Industri, Oktober 2004
Forfatter og fremtidsforsker Rolf Jensen leverede et originalt og underholdende oplæg, da han åbnede TIMI 2004 i Fredericia.
Rolf Jensen var, fortalte han, netop aftenen før TIMI-åbningen kommet tilbage fra en større rejse - nemlig en tidsrejse til år 2030. Han havde skiftet tøj og taget parykken af (den var kommet på mode igen i 2030) og havde reflekteret over sine indtryk et kvart århundrede ud i tiden.
- Det viste sig blandt andet, at forbrugerne i 2030 ville have unika. De ville ikke have noget, der lignede de andres, fortalte Rolf Jensen.
Det betød, at eksempelvis møbler og inventar blev produceret efter ordre til de enkelte husstande, kontorer og virksomheder. I øvrigt efter, at en livsstilskonsulent havde været ind over for at rådgive om ordren.
- Vi kan allerede se tendensen på flere markeder. De nye strømninger bliver en udfordring, efter vi i hundrede år har arbejdet på at standardisere og strømline for at nedbringe omkostningerne, sagde forfatteren, som brugte øl-markedet som et godt eksempel på tendensen. Efter mange års udvikling mod færre og større bryggerier, som producerer en forholdsvis ens vare, er der opstået en række mini- og nichebryggerier, som æder sig ind på markedet nedefra. Det samme kan meget vel ske i træ- og møbelbranchen, forudså Rolf Jensen.

Vigtige ildsjæle
Selv om Rolf Jensen selv beskæftiger sig med fremtidsforskning, advarede han branchen mod at basere sig for meget på eksperternes økonomiske og konjunkturmæssige prognoser. Og i virkeligheden er det også begrænset, hvor meget indflydelse og styring, politikerne har på bevægelserne, mener Rolf Jensen.
- Det kan illustreres med de her veteranbiler i Tivoli. De kører på skinner, men de mindste børn drejer ivrigt på rattet og tror, at de bestemmer kursen.
Ifølge Rolf Jensen er det mest værdifulde for en virksomhed til syvende og sidst folk med begejstring og engagement. Ildsjælene.
- Sådan noget smitter værre end en forkølelse - på ansatte, kunder og den øvrige omverden, konstaterede Rolf Jensen.

Klog bi - dum flue?
Han opfordrede branchen til ikke forkrampet at holde fast i produkter og tanker, som har fortiden bag sig. Og til at eksperimentere i stor stil:
Også dén pointe blev illustreret med et billede. En flaske lå med bunden vendt mod vinduet. En bi var inde i flasken, og den prøvede naturligvis at slippe ud ved at søge mod lyset. Den kloge bi prøvede og prøvede - men forgæves, da den jo stødte mod flaskens bund. En flue var også inde i flasken, og dum som en flue nu er fés den rundt hid og did i alle retninger - men på den måde fandt den flaskens åbning.

Vær åben
Sidste skud i bøssen fra Rolf Jensen var en appel til branchen om at fortælle åbent om både succes og det modsatte. Omverdenen sætter pris på ærlighed, mente Rolf Jensen, og det blev eksemplificeret med morgenens sidste anekdote: Den handlede om Time Managers grundlægger Claus Møller. Han købte på et tidspunkt en Rolls Royce, hvilket jo var noget dristigt i Jantelovens Danmark. I starten forklarede han »jeg kører jo meget«, når folk spurgte til det ekstravagante køretøj. Men han kunne fornemme, at forklaringen ikke faldt i god jord. Så til spørgsmålene om, hvorfor han kørte Rolls Royce, sagde han ligeud »for at blære mig!«. Til det sagde folk: »Nå ja, men du kører jo også meget.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094