23948sdkhjf

Business as usual?

I lederen af september-udgaven af Træ og Industri, drøftes den danske træ- og møbelindustris udfordringer i forhold til globalisering og outsourcing.
Kilde: Træ og Industri, september 2004.

Den danske træ- og møbelindustri har længe måttet forholde sig til globalisering og outsourcing.

Midlerne, der har været taget i brug for at forbedre konkurrenceevnen, er mange, men at det er bydende nødvendigt at "se globaliseringen og udfordringerne i øjnene" og forholde sig til dem, er ved at gå op for flere og flere.

At den globale virkelighed er en realitet, og vi ikke blot kan gøre som vi "plejer" er blandt andet gået op for de tyske medarbejdere på bilfabrikkerne, ellers var de næppe gået med til at hæve den ugentlige arbejdstid til 40 timer uden lønkompensation.

For at fastholde eller øge virksomhedens konkurrenceevne især i forholdet til udlandet har træ- og møbelindustrien traditionelt grebet problemstillingen an ved at investere i nye og forbedrede ma-skiner og nyt udstyr.

Mange medarbejdere og ledelser i træ- og møbelindustrien har set frem til at få inspiration på le-verandørmessen til træ- og møbelindustrien, den såkaldte TIMI- messe (Træindustriens Indkøbs Messe International).

Forventningerne til TIMI- messen i år er store, blandt andet fordi konjunkturanalyserne for træ- og møbelindustrien siden 2. kvartal 2003 har vist, at der er stigende investeringslyst.

Maskinleverandørerne og udstillerne håber naturligvis på, at branchens positive syn på fremtiden har en afsmittende effekt på ordrebøgerne.

Virksomhederne håber på at finde løsningen på netop deres problem eller få en god idé på messen, men efterspørgselsmønstret er skiftet fra den tid, hvor en fabrikant eller virksomhed bestilte en bestemt maskine til ønsker om totalløsninger.

En anden væsentlig ændring er sket på rådgivningssiden. For at sikre at investeringerne kan leve op til forventningerne har det ofte været nødvendigt for virksomhederne af benytte sig af ekstern rådgivning. Tidligere kom denne rådgivning overvejende fra uafhængige konsulenter eller insti-tutter som Teknologisk Institut. Rollen som rådgiver er nu i vidt omfang overtaget af de selv samme leverandører, som skal sælge maskinerne.

Sammenlægningen blandt maskinleverandørerne til færre men større enheder og den teknologiske udvikling stiller betydelige krav til leverandørerne.

Dette er ikke nødvendigvis dårligt - men relationen mellem maskinleverandør og virksomhed har ændret sig voldsomt. Hvad der før var et anliggende mellem køber og sælger kan nu gå hen og udvikle sig til et afhængighedsforhold.

For at få de optimale løsninger for virksomheden bliver leverandøren nødt til at have stor indsigt ikke blot i egne produkter, men også i den aftagende virksomheds produkter, produktionsmåde, kvalitetsniveauer, materialer osv.

Derudover skal maskinleverandøren have indgående indsigt i gældende lovgivning blandt andet med hensyn til: maskinsikring, CE-mærkning og støj mm.

Det kunne lyde, som om vi har sat ræven til at vogte gæs - rigtig mange gæs.

Branchedirektør Lasse Jensen
Træets Arbejdsgiverforening

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063