23948sdkhjf

0904: Montana-milion til FLOWinstitute

Artikel i Træ og Industri!

0904: Montana-million til FLOWinstitute

Tekst Kristian Rise Dansk Design Center

I en tid hvor virksomhederne ellers holder godt fast i pengeposen, har Montana postet 1 mio kr i FLOWinstitute. Pengene er en investering i holistisk erhvervstænking, der skal give inspiration i hele Montana-kvadraten.

Om baggrunden for investeringen siger Montanas direktør Peter J. Lassen: ”Først og fremmest er FLOW et godt projekt. Vi har brug for de skæve vinkler, og jeg ville nødigt se et projekt som FLOW forlise.”

FLOWinstitute er dannet af designerne Henrik Stech og Mads Hagstrøm i samarbejde med Dansk Design Center. Visionen er at skabe en mere bæredygtig samfundsudvikling med design som værktøj.

FLOW i Montana
”Det er vigtigt at kunne indgå i nye omgivelser og uventede sammenhænge. Derfor ser jeg et interessefælleskab og sammenfald mellem FLOW og vores vinkler og værdier i Montana,” forklarer Peter J. Lassen.

”Montanas vision er at medvirke til en bedre hverdag i økonomisk, miljømæssig, social, vidensmæssig balance. Vi vil gerne tilbyde en bevidst indretningskultur, der tænker værdier i et helhedstænkende rum. Derfor er samarbejdet med FLOWinstitute oplagt. Vi har altid brug for inspiration.”

Skal FLOWinstitute stå for konkrete produkter eller strategi? ”Vi har endnu ikke tilrettelagt en handlingsplan. Jeg ser det ikke som Montanas mål at producere løsninger, men i stedet at skabe værdier, der kan integreres i skiftende tid, sted og brug. Så det er værdierne i FLOWs pilotprojekt, der skal inspirere vores virksomhed.”.

Tankerne i FLOW
Flow er den tilstand, der holder et levende system sundt og i gang, hvad enten det er en organisme, et økosystem, et menneske eller en virksomhed. Sådan forklarer de to designere tankerne bag FLOWinstitute.

FLOWinstitute arbejder for at synliggøre nye aspekter af designbegrebet - baseret på en mere bæredygtig samfundsudvikling. Bæredygtigheden skal forstås bredt som en mere holistisk tilgangsvinkel til begreberne vækst og innovation, hvor økonomiske og teknologiske hensyn forenes med sociale, økologiske og åndelige hensyn.

Investeringen gør det muligt for de to designere at udvikle FLOW og aktualisere design som helhedspræget social innovation. Vi ser frem til at følge samarbejdet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094