23948sdkhjf

En lille sejr i kampen mod piratpaller

Danske Træindustrier har siden 2001 samarbejdet med Teknologisk Institut og Told og Skat om at uddanne toldere til at lokalisere og destruere ukurante og ulovlige paller. De såkaldte Piratpaller.

En lille sejr i kampen mod piratpaller - men kom den for sent?

Kilde: Træ og Industri, august 2004.

Tekst Konsulent Christian J. Kofod Træets Arbejdsgiverforening

Danske Træindustrier har siden 2001 samarbejdet med Teknologisk Institut og Told og Skat om at uddanne toldere til at lokalisere og destruere ukurante og ulovlige paller. De såkaldte Piratpaller. Piratpaller er benævnelsen for transportpaller, der udgiver sig for at være udført i overensstem-melse med de standardiserede bestemmelser, der gælder for EUR-paller. Piratpallerne er ofte ud-ført af underlødige materialer og produceret og samlet, så de ikke lever op til specifikationerne for en EUR-palle. Piratpallerne er ofte forsynet med falske producent- og licensangivelser.

På kort sigt vil en piratpalle være billigere at erhverve end en ”rigtig” palle. Men piratpallerne er ikke blot ulovlige, kvaliteten er ofte så lav, at omkostningerne ved at anvende disse paller nemt overstiger de besparelser, man måtte have gjort ved køb af pallerne.

Brugen af piratpaller kan resultere i såvel menneskelige som materielle skader. I Tyskland regi-streredes der tidligere ca. 14.000 arbejdsulykker årligt, der direkte skyldtes piratpaller. Derudover forvoldes der en lang række materielle skader på produkter af paller, der kollapser eller forårsager fugtskader. Bekæmpelsen af piratpaller har derfor ikke kun snæver økonomisk interesse for pal-leproducenterne. Destruktionen af piratpaller og håndhævelsen af EUR-pallesystemet er i lige så stor grad en samfundsmæssig opgave.

Den internationale jernbaneorganisation (UIC) har igennem længere tid haft en dialog med de polske baner (PKP), hvor en stor del af piratpallerne kommer fra.

Da PKP ikke har formået at rette op på de problemer, der har været med kontrollen af de polske licenshavere og kvaliteten af de producerede paller, har UIC besluttet at fratage PKP retten til at udstede EUR-licenser pr. 1. maj 2004. Dette betyder, at virksomheder, der producerer eller repare-rer EUR-paller i Polen, fremover er henvist til at søge licens hos enten de østrigske baner (ÖBB) eller hos Deutsche Bahn (DB). Samtidig har alle nuværende polske producenter eller reparatører af EUR-paller fået inddraget deres nuværende licens udstedt af PKP.

Ændringerne sker efter at en række polske producenter igennem længere tid ikke har overholdt kravene til produktion af EUR-paller, og at PKP ikke har formået at leve op til kravene omkring kontrol af licenshaverne.

Oluf Hansen fra Danske Træindustrier udtaler, at: "Selv om det er glædeligt for de danske pal-leproducenter, mener vi, at det burde være sket for lang tid siden. Selv har vi gjort opmærksom på problemet siden 2001. Det kunne jo være, at UIC har ventet på, at Polen kom med i EU."

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095