23948sdkhjf

0804: Steens Gruppen - resultatfremgang på 22 mio. kr. i 2003/04

Artikel i Træ og industri
Tekst Kaj Hansen Træ og Industri

Steens Gruppen, der omfatter salgsselskabet Steens Furniture A/S og produktionsselskabet Steens Furniture Kjellerup A/S (tidl. Steens Møbler A/S), havde markant resultatfremgang i forhold til sidste år.
Koncernresultatet før skat blev et overskud på 0,5 mio. kr. mod et underskud på -21 mio. kr. sidste år svarende til en forbedring på 22 mio. kr. i forhold til sidste år. Sidste års resultat var negativt påvirket af éngangsomkostninger på 8 mio. kr. i forbindelse med en voldgiftssag.

Det ordinære resultat for 2003/04 blev et overskud på 1 mio. kr. mod et underskud sidste år på -13 mio. kr. svarende til en fremgang på 14 mio. kr. Resultatfremgangen er skabt primært i 2. halvår, idet 1. halvår var et underskud.

Årets ordinære resultat er negativt påvirket af éngangsomkostninger som følge af en ændret salgsstrategi i Skandinavien samt ekstraordinære tab og tabshensættelser på debitorer med et samlet beløb på 4 mio. kr.

Den underliggende drift er således et overskud på 5 mio. kr., hvilket ledelsen betragter som tilfredsstillende. Fremgangen er skabt dels som følge af, at salgsselskabet Steens Furniture A/S har fået skabt en god platform på markedet efter etableringen for 2 år siden, dels som følge af interne ændringer.

Den samlede eksterne omsætning i 2003/04 blev på knap 300 mio. kr., hvilket er 15% højere end sidste år. Gruppens egenkapital pr. 30. april 2004 udgør 51 mio. kr.

”Steens Gruppen har bevist i 2003/04, at vi er på vej til at blive blandt de førende udbydere af saml-selv fyrretræsmøbler i Europa”, siger økonomidirektør Svend-Axel Nilsson og tilføjer: ”vi skylder medarbejderne en stor tak for den kæmpe indsats, som de har ydet i det seneste år”.

Fremtiden
Der er i 2. halvårs begyndelse udarbejdet en ny markedsstrategi, som er iværksat. Strategien indebærer bl.a. en fokusering på de nuværende hovedmarkeder og konsolidering heraf i 2004/05. En egentlig markedsudvikling forventes derfor ikke gennemført i det kommende år, idet indsatsen på nye markeder vil blive koncentreret om markedsundersøgelser med henblik på en effektiv indtrængning fra og med 2005/06.

”Vi står stærkt i markedet efter 2 års målrettet salgsindsats siden etableringen af salgsselskabet og Steens Gruppen har i dag en position, som sammen med vore dygtige medarbejdere sætter kursen mod ekspansion på udvalgte markeder i de kommende år”, siger international salgs- og marketingdirektør Peter Steen Hansen.

På basis af de salgsresultater, som allerede er skabt som følge af den nye markedsstrategi, forventes yderligere omsætningsvækst i 2004/05 samt et positivt resultat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11