Efter et underskud før skat på 0,88 mio. kr. i 2010/11 kom dør- og vinduesfabrikken Cetonia tilbage på sporet i det forgangne regnskabsår med et plus på 1,15 mio. kr.
Baggrunden for virksomhedens succes skyldes ikke mindst en ny markedsstrategi. Cetonia har indset, at det er svært at skabe vækst på markedet for vinduer og døre til hr. og fru Jensen, der er domineret af branchens store aktører.
i mio. kr.
2011/12 | 2010/11 | |
Bruttoresultat | 7,727 | 4,670 |
Driftsresultat | 2,328 | 0,318 |
Resultat før skat | 1,152 | -0,883 |
Årets resultat | 0,858 | -0,664 |
Derfor har man valgt at sprede forretningen og orientere sig mod projektmarkedet; blandt andet gennem træ-alu facadelukningssystemmet ”58/0”, som blev lanceret sidste år, og som gør det muligt at undgå stålafstivning og dobbelte karme selv ved større facadelukninger.
- Det tager tid at geare organisationen til at lave noget andet, end den har været vant til, men vi er kommet godt i gang med processen, sagde salgsdirektør Michael Fredsted et par måneder før regnskabsafslutningen, hvor han desuden anslog, at Cetonia ville øge sin omsætning fra 40 til cirka 60 mio. kr.
Cetonia indledte kalenderåret 2013 med en større rokade i ejerkredsen. Claus Jacobsen valgte her at sin andel på 66,6 pct. af selskabet til daglig direktør Poul Brøker, mens Viborg-virksomheden FP Alu-Glas er kommet ind som medejer.
Den nye konstruktion sikrer en bredere palet af ydelser, og forventningen er, at man på den baggrund gearer virksomheden til yderligere fremgang. Samtidig satses der mere markant på produktinnovation, og om kort tid lancerer Cetonia et nyt vindueskoncept, der lever op til 2020-kravene.