23948sdkhjf

OECD-markederne er gyldne eksportområder

Danske virksomheder skal have øjnene åbne for de veludviklede eksportmarkeder, OECD-landene. Her er milliarder at hente, mener Danmarks nye eksportfremstød Creative Nation.
Ifølge beregninger foretaget af Dansk Industri har Danmark et uudnyttet eksportpotentiale til OECD-landene på op mod 60-70 mia. kr.

Danske virksomheder kan altså hente utrolig mange penge hjem fra eksport, hvis de får øjnene op for potentialet i udviklingslandene, det mener initiativtagerne bag Creative Nation. Det oplyser dagbladet Børsen i dag.

- Vi må ikke glemme OECD-landene i vores fokus på vækstmarkeder. Trods kraftig vækst i mange udviklingslande i disse år findes langt størstedelen af verdens købedygtige forbrugere fortsat inden for OECD, og i 2007 vil mere end 60 % af tilvæksten i den internationale købekraft ligge i de lande, siger Hans Uldall-Poulsen, økonomisk konsulent i Dansk Industri, som er en af organisationerne i Creative Nation, til avisen.

Hans Ulldall-Poulsen mener, at danske virksomheder med fordel kan benytte sig af udlicitationer i landene for at efterkomme den stigende efterspørgsel.

Selvom Hans Ulldall-Poulsen ser utrolige økonomiske muligheder i OECD-markederne, mener han dog også, at de aktuelle flaskehalse i danske økonomi kan sætte begrænsninger i eksporteventyret i udviklingslandene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062