Næsten hver anden søger grønne råd i byggecentret: – Forbrugerne har brug for hjælp og rådgivning
Hver tredje stiller grønne krav til håndværkeren
Flere danskere stiller krav om bæredygtighed til deres håndværkere, mens en stigende andel søger ekspertviden om mere bæredygtige byggematerialer hos byggemarkeder og håndværkere.
Sådan lyder nogle af konklusionerne på Starks seneste bæredygtighedsundersøgelse, der er foretaget blandt mere end 5000 private kunder.
For femte år i træk har trælastkæden taget temperaturen på kundernes interesse for bæredygtigt byggeri, og det viser sig, at den generelt er for opadgående. Næsten halvdelen af alle private kunder i Stark tænker nu altid, meget ofte eller ofte på bæredygtighed, når de køber byggematerialer. Og hver tredje private kunde stiller altid, meget ofte eller ofte krav om bæredygtighed til deres håndværkere, viser undersøgelsen. Og hos Stark er forventningen, at udviklingen fortsætter.
– Vi forventer at kravet om mere bæredygtighed fra de private kunder blot vil stige endnu mere. Ikke mindst på grund af bedre finansieringsmuligheder for energiforbedringer. Med øget efterspørgsel fra de private, bliver det mere attraktivt for håndværkere at fokusere på bæredygtighed. Og når vi får flere af de mindre håndværkere med på den grønne omstilling, vil det løfte hele branchen, siger bæredygtighedschef hos Stark, Kristian Fribo.
Flere søger viden i byggemarkeder
Stark har også spurgt til, hvor de private kunder søger deres viden om bæredygtige materialer, og for næsten halvdelen er det netop i byggemarkederne. Således er det her, 47 pct. går hen for at blive klogere, mens hver fjerde spørger håndværkere til råds. Begge dele er steget siden 2021, men de fleste søger stadig viden om bæredygtige materialer hos Google, som lidt mere end halvdelen spørger til råds. Ifølge Stark er det dog klart færre sammenlignet med undersøgelsen i 2021.
– Det giver god mening, at næsten halvdelen af de adspurgte søger viden i deres byggemarked. Bæredygtighed er et komplekst emne, der får kunderne til at søge ekspertviden, siger Kristian Fribo, der peger på, at Stark har søgt at efterkomme behovet blandt andet gennem uddannelse af egne bæredygtighedsambassadører.
– Vi har også den hurtige løsning, hvor vores eget ’Byg Grønt’-mærke tydeligt fremhæver alle byggematerialer med godkendte miljømærker og dermed guider forbrugerne til at vælge grønnere materialer, siger bæredygtighedschefen.
Og netop ´Byg Grønt´-mærket har ifølge Stark vist sig effektivt, ikke mindst online, hvor kunderne kan søge målrettet efter de grønnere varer, hvilket en hel del benytter sig af. Ifølge kæden er salget af ’Byg Grønt’-mærkede byggematerialer dobbelt så stort online som i de fysiske butikker, og for værktøj og forbrugsvarer med det grønne mærke, er onlinesalget næsten fire gange større end i forretningerne.
– Det er helt tydeligt, at interessen for bæredygtighed er meget stor – men også, at forbrugerne har brug for hjælp og rådgivning til at foretage de rigtige og mere miljøvenlige valg, understreger Kristian Fribo.
Bæredygtighed skal gavne os selv
Undersøgelsen dykker også ned i de private kunders motiver for at bygge mere bæredygtigt. Her viser besvarelserne, at ønsket om bæredygtighed i stigende grad handler om at forbedre sine egne forhold, eksempelvis hvad angår værdien af ens bolig og indeklimaet.
Godt halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen mener ganske vist, at bæredygtigt byggeri er en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet. Det er dog et tydeligt fald fra 2021, hvor tallet var 65 pct. Samtidig mener 35 pct., at bæredygtigt byggeri især er en fordel for værdien af deres bolig – en mindre stigning siden 2021, hvor 33 pct. gav udtryk for denne holdning.
I forhold til forbedring af boligens indeklima ses også et stort spring i årets besvarelser: To ud af tre ser i dag bæredygtighed som en stor fordel for indeklimaet – sidste år var det kun hver anden deltager i undersøgelsen, der brugte det argument for at bygge mere bæredygtigt.
– Det er en interessant udvikling, fordi den siger noget om, at vi kan gøre interessen for bæredygtigt byggeri endnu større ved at tale ind i fordelene for den enkelte boligejer og ikke kun for klimaet generelt. Et godt eksempel er den stigende interesse for energieffektivisering af boligen, der både reducerer omkostninger til opvarmning og øger boligens værdi – det er win-win for boligejerne, siger Kristian Fribo.