23948sdkhjf

Offensivt modulfirma gør velkendt ansigt til topchef

Andreas Löfgren bliver ny adm. direktør for pavillonleverandøren Adapteo Danmark. Stillingen er ikke ukendt, da han siden november 2021 har siddet som interim adm. direktør for det store nordiske modulfirma i Danmark.

– Da jeg startede min rejse hos Adapteo Danmark i november 2021, var jeg stadig ny i branchen. Sidenhen har jeg i høj grad fået øjnene op for det store potentiale, der eksisterer på markedet, og som stadig er i udvikling, og den udvikling vil jeg meget gerne fortsætte med at være en del af, udtaler den nu permanente topchef i en meddelelse om ansættelsen.

Inden Andreas Löfgren blev en del af Adapteo, har han haft flere ledelsen roller, blandt andet COO hos Coor Service Management Danmark, samt arbejdet som konsulent på adskillige længerevarende opgaver og i midlertidige lederroller hos kunder som Aarsleff, Omexom og Polygon Group.

I perioden, hvor Andreas Löfgren har været midlertidig direktør, har Adapteo Danmark oplevet udvikling i forretningsvækst og markedsandel, noget som firmatoppen peger som årsag til den permanente rolle:

– De succeser, som den danske organisation har leveret det sidste år med Andreas i spidsen, understreger blot, at han er den helt rette, siger Ola Skogö, der er EVP med ansvar for Adapteo i Danmark, Finland og Norge.

Adapteos store opkøb

Udvidelser har kendetegnet Adapteo over længere tid.

Lige inden 2021 blev til 2022 underskrev modulfirmaet og MT Højgaard den endelige aftale, som gjorde Adapteo til ejer af pavillonvirksomheden Ajos A/S.

Aftalen blev præsenteret i starten af december 2021, og prisen var - lød det i den forbindelse - cirka 325 mio. kr. Handlen omfattede fire specialiserede medarbejdere i Køge og Vejle samt alt materiel, herunder cirka 1.100 pavilloner.

I starten af december 2022 udvidede Adapteo så med et 10.000 kvm logistikcenter i Ringsted.

Vil udvide på service

Udviklingen på det danske marked giver mange muligheder for Adapteo Danmark, mener den nye direktør:

– Det jeg ser, er en branche, som ikke har fundet sin form helt endnu. Der er mange kunder, der ikke kender nok til hvad, vi kan tilbyde. Vi skal ud at skabe behovet og dermed forretningen.

– Helt konkret ser vi hos Adapteo Danmark, at nogle regioner bruger midlertidige bygninger rigtig meget, hvor andre regioner slet ikke bruger den slags løsninger. Der er et kæmpe potentiale i de kunder, der hverken har prøvet det, har erfaring med det eller har kendskab til det, fortsætter han.

En baggrund i servicebranchen giver også direktøren en anden tilgang, end hvis der var hyret en internt fra byggebranchen.

– Vi kan ekspandere servicen. Det er noget, der kan åbne ny markeder op. Vi skal udfordre, hvad vi sælger udover et modul, og det kan vi ved at gøre det så nemt for kunderne som muligt og levere en komplet og tilpasningsdygtig løsning på deres udfordringer, påpeger den nye adm. direktør.

Ingen dans på roser

Trods fremtidsvisionerne forventer det nye direktør ikke, at det bliver en dans på roser, da byggebranchen lige nu står overfor flere udfordringer. Den største er inflationen, mener Andreas Löfgren:

– Vi går fra en periode med lav inflation til, at der nu er meget høj inflation. Den overgang påvirker unægtelig branchen. Det gælder både i forhold til, at der er større omkostninger for kapital, hvilket påvirker investeringerne samt forsigtighed ved at træde ind i projekter, som man ellers tidligere ville have gået i gang med. Og det skaber usikkerhed.

Han ser dog også en mulighed for Adapteo, der netop slår sig på at være fleksibel i både op- og nedskalering af projekter.

På et mere overordnet plan ser direktøren også, at modulfirmaet som en del af løsningen på fremtidens udfordringer med pandemi, midlertidige flygtninge, mangel på plejehjemspladser eller noget helt fjerde.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078