23948sdkhjf

Danske arkitekter vinder træbro i Sverige

Med den buede træbro "Portamento" har det danske arkitektfirma Dissing+Weitling og rådgiverfirmaet WSP sikret sig sejren i en arkitektkonkurrence i midtsvenske Sundsvall.

Gangbroen, en konstruktion i limtræ og glas med metaltag, er designet til at forbinde stationsbygningen og perronerne på Sundsvall Centralstation.

– Vi har designet en bro med respekt for områdets markante kulturmiljø. Vi ønskede ikke kun at skabe en praktisk forbindelse, men også en sikker, bæredygtig og inkluderende overgang, der giver tilbage til stedet forklarer Jesper Henriksen, arkitekt og partner fra Dissing+Weitling, i en meddelelse fra arkitektfirmaet og uddyber:

– Gangbroens materialitet og elegante, snoede geometri danner en markant figur i det ellers stramme stations-landskab og er samtidig et supplement til et helt unikt sted.

Juryen har valgt, hvad de ifølge Dissing + Weitling anser for at være "et arkitektonisk spændende forslag, der har et godt udviklingspotentiale".

– Vi ser et oplevelsesrigt og omsorgsfuldt design, der viser hensyn til både bybilledet og kulturmiljøet. Arkitekturen byder på en legende gangbro, der ikke findes i andre stationsanlæg, hvilket er meget sjovt, siger Anders Vilhelmsson, projektleder hos Trafikverket og formand for juryen for arkitektkonkurrencen.

"Portamento" er et af seks forslag i arkitektkonkurrencen, som Trafikverket står for i samarbejde med Sveriges Arkitekter. Forslagene er vurderet ud fra fem kriterier: Design, funktion, bæredygtighed, udviklingsevne samt gennemførlighed og styring.

Vinderforslaget skaber i sin enkelthed identitet, kontekst og tryghed – en glidende overgang mellem forskellige sammensætninger og 'toner'. Ved at fastholde og forstærke den eksisterende kontekst kan et nyt design integreres med de tilhørende kulturhistoriske værdifulde bygningsvolumener.

Optimering af materialer

Ved at optimere materialeforbruget holdes anlæggets klimaaftryk nede. Funderingen vurderes også at være mindre omfattende end for de øvrige forslag, og flere dele af anlægget kan bygges separat og dermed løftes på plads, hvilket reducerer indflydelse på togtrafikken.

Det vindende hold skal nu - i samarbejde med Trafikverket - arbejde videre med detailprojekteringen. 

I 2024 tilknyttes efter planen en entreprenør.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107