23948sdkhjf

Danske firmaer har ikke tid til innovation

Det går stærkt i erhvervslivets vækstlag – så stærkt, at mangel på tid til innovation er det største problem – især for de mindste virksomheder. Det viser nye tal fra Teknologisk Institut.
Små og mellemstore virksomheder har alt for travlt til at tænke på innovation, og det kan på sigt koste arbejdspladser.

Teknologisk Institut har spurgt direktørerne i 1.000 videnintensive små og mellemstore virksomheder om barriererne for virksomhedens udvikling af nye produkter, processer, serviceydelser eller markedsføring. Mangel på tid og mangel på medarbejdere med de rette kompetencer er et problem over hele landet.

Mangler tid til udvikling
78% af direktørerne i erhvervslivets vækstlag peger på manglende tid, når der bliver spurgt om barrierer for udvikling. Optimismen er stor i vækstlaget, og hele 75% af direktørerne forventer fremgang i dette kvartal.

Der er travlt, og risikoen er, at travlheden blokerer for innovation af nye produkter og services. Virksomhederne har større fokus på at levere end at innovere – og virksomheder, der ikke håndterer denne barriere professionelt, risikerer at stå tomhændet tilbage, når markedet flytter sig.

Jo mindre virksomheden er, des større opleves problemet. Blandt virksomheder fra 20-50 medarbejdere er det hele 83 %, der mangler tid til udvikling, mens det ”kun” er 75% af virksomhederne fra 101-250 medarbejdere.

Tallene antyder, at virksomhederne i takt med vækst og professionalisering også bliver bedre til strategi, innovation og overblik. Oven i den store travlhed kommer de nu velkendte problemer med at finde kompetente medarbejdere til udvikling af nye produkter, processer og services. I gruppen af virksomheder på 51-100 medarbejdere er tallet helt oppe på 80%.

Kilde: Teknologisk Institut.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.944