23948sdkhjf

Jysk sætter indtjeningsrekord med minimal margin

Mens Jysk i fjor fortsatte omsætningsvæksten og føjede 11 pct. til toplinjen, har fremgangen på bundlinjen været mere beskeden.

Det står klart, efter linnedkæmpen torsdag offentliggjorde flere nøgletal for regnskabsåret 2021/22.

Hvor omsætningen det seneste år er vokset med 3 mia. kr. til 36,2 mia. kr., er driftsresultatet (EBIT) i samme ombæring vokset fra 4,54 til 4,56 mia. kr., svarende til en fremgang på bare 0,3 pct. Ikke desto mindre er der tale om det højeste driftsresultat i koncernens historie, og adm. direktør Jan Bøgh erklærer sig godt tilfreds med udviklingen.

– Det har været endnu et meget udfordrende år, men alle i JYSK kan være meget stolte af vores resultater. Uanset om det er i butikkerne, på distributionscentrene eller på kontorerne, så har alle kolleger bidraget til vores fortsatte succes. Jeg er meget imponeret over al den dedikation og det hårde arbejde, der er blevet og fortsat bliver leveret, siger Jysk-direktøren i en pressemeddelelse.

Ifølge Finans er overskuddet før skat løftet med 1 pct. til 4,5 mia. kr., hvilket også er en rekord for koncernen.

Forventer nedgang i salget

Blandt de udfordringer, året har budt på, fremhæver Jan Bøgh særligt krigen i Ukraine, der betød en midlertidig lukning af alle landets 86 butikker, ligesom invasionen har resulteret i en permanent nedlukning af den russiske forretning.

Det bemærkes også, at Jysk i løbet af sommermånederne oplevede en ændret forbrugeradfærd, der tilsammen med en stigning i udgifterne til drift af butikker, distributionscentre og kontorer forventes at stikke en kæp i væksthjulet i den kommende tid.

– Kundernes købekraft er under pres, og de foretager ikke længere forward buying, som de har gjort de seneste par år, fordi de er nødt til at prioritere mere, hvad de bruger deres penge på i de kommende måneder. Derfor forventer jeg at se en nedgang i vores salg, som kommer til at påvirke vores resultater for finansåret 2022/23, lyder det fra Jan Bøgh.

Holder fast i ekspansionen

Trods de mere dystre udsigter holder Jysk fast i den ekspansionsstrategi, der betegnes som den fundamentale forretningsmodel for virksomheden. I 2021/22 er 135 nye butikker åbnet på tværs af Europa, ligesom Jysk er fortsat med at investere i opdatering og ombygning af butikker til det nye butikskoncept.

Til foråret barsler koncernen desuden med det første nye markedsindtog i fire år, og denne gang er sigtekornet indstillet på Tyrkiet

Og i foråret 2023 vil JYSK også byde velkommen til kunderne i et nyt JYSK-land for første gang i fire år, når boligkæden åbner sine første butikker i Tyrkiet.

– Et øjeblik overvejede jeg, om vi set i lyset af den aktuelle situation skulle udsætte den plan i Tyrkiet. Vi er drevet af vækst, og derfor kører vi på. Det er en stor fordel at være del af en velkonsolideret, stærk familiekoncern. Ud over Tyrkiet har vi aktuelt også store forventninger til yderligere vækst ikke mindst i lande som Spanien og Portugal, hvor salget fortsat vokser meget hastigt uagtet inflation og andet bøvl. Vores selskaber i de lande har carte blanche til at udvide hastigt med butikker, siger Jan Bøgh til Finans.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078