23948sdkhjf

48 brands rykker igen ind i historiske rammer – og byder på nyt for de professionelle

Når flere går sammen, kan man skabe større synlighed og bane vej for nytænkning, samarbejde og forretning på tværs. Det er kongstanken bag brancheplatformen DDcated og en af de afgørende årsager til, at platformen igen i år har valgt at facilitere en fælles designhub for nye såvel som etablerede brands under 3 Days of Design.

– DDcated designhub er skabt ud fra den overbevisning, at der opstår synergi, når små og store designbrands går sammen og råber i flok. Sidste år oplevede vi, hvordan vi med 2000 besøgende skabte et rigtig godt udstillingsvindue – ikke mindst for de mange mindre designbrands, som ikke selv har ressourcerne til at stå på egne ben under 3 Days of Design, siger Lene Wiberg, der sammen med Thomas Wiberg og Peter Mørk står bag DDcated.

Ligesom sidste år rykker udstillingen ind i de historiske rammer blandt statuerne i Kongernes Lapidarium, hvor 48 små og store brands får lov at vise sig frem i fællesskab, mens der også vil være særlige designspots og pitches fra unge designere fra Kolding Designskole.

Og for DDcated er der en særlig pointe i at bringe de små og store sammen. Man mener nemlig, at branchens aktører kan drage stor nytte af hinanden på kryds og tværs.

– Hvor de store brands ofte har en produktions-, distributions- og markedsføringsmuskel, som de små brands kan have stor gavn af, så kan de små brands ofte bidrage med noget af den kreativitet, nytænkning og kant, som kan være svær at opretholde, når man som brand, virksomhed og organisation vokser sig stor, siger Thomas Wiberg.

Samtidig understreger han, at mødet mellem brands på tværs af brancher kan være en kilde til inspiration og nye muligheder, og derfor er DDcateds designhub helt bevidst ikke kun fokus på møbler.

– Vores erfaring er, at det ofte er i mødet og i samtalerne på tværs af traditionelle brancheskel, de gode idéer opstår, uddyber Thomas Wiberg.

Nye formater til de professionelle

Udover at facilitere mødet mellem de små og store designbrands, iværksættere og virksomheder samt de mange designinteresserede besøgende, ønsker man hos DDcated at vidensdele sammen med branchens professionelle købersegment, som tæller alt lige fra indkøbere, facility managers, developers til arkitekter og kulturfolk.

– Vi mener, at det er vigtigt at involvere de professionelle aktører på tværs af branchen og har derfor skabt et program med dialog og debat. Som en del af disse overvejelser har vi i år valgt at erstatte de traditionelle talks og foredrag med nye formater, som er mere involverende og både har fokus på faglig videndeling og det hyggelige samvær, siger Peter Mørk.

DDcated designhub 2022 vil som noget nyt blandt andet skabe rammerne for særlige ’co-cooking’-sessions, hvor professionelle aktører på tværs af brancher kan mødes til fælles madlavning og faglige diskussioner om vigtige emner såsom ’creative placemaking’ og værdien af at samtænke design, kultur og arkitektur.

Herudover vil der være sociale netværksarrangementer, såsom lounges med arkitekter som DJ’s og faglige konkurrencer og workshops med både danske og internationale eksperter, der blandt andet vil sætte fokus på optimering af råmaterialer i designprocessen.

– Optimering af råmaterialer er både vigtigt ud fra et bæredygtigt perspektiv, og når vi kigger på den situation, branchen står i lige nu, hvor efterspørgslen og priserne på materialer er stigende. Det er derfor også et godt eksempel på, hvordan vi med DDcated designhub tager vigtige aktuelle emner op, som branchen har stor værdi af at drøfte, siger Peter Mørk.

Årets 3 Days of Design løber af stablen fra 15. til 17. juni. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109