23948sdkhjf

Køkkenkæmpe varsler fyringer i hundredvis - dansk direktør forventer "nogenlunde status quo"

Selvom toplinjen i årets første kvartal er fortsat op hos svenske Nobia, der herhjemme står bag HTH, Invita og Uno Form, har inflation og stigende omkostninger til fragt og råvarer ædt af indtjeningen.

Det viser en ny kvartalsrapport fra koncernen, der trods salgsprisstigninger ikke er lykkedes med at afbøde for konsekvenserne.

Mens nettoomsætningen voksede til 3,8 mia. SEK mod 3,4 i første kvartal af 2021, faldt driftsindtjeningen (EBIT) fra 196 til 182 mio. SEK.

– Efterspørgslen og markedspriserne fortsatte med at være stærke gennem kvartalet. Imidlertid fortsatte tilgængelighedsbegrænsninger i kølvandet på covid-19 samt krigen i Ukraine med at drive inflationen på kernematerialer og energi, lyder det i en selskabsmeddelelse tilknyttet kvartalsrapporten.

Varsler fyringer

De stigende omkostninger og et fortsat fokus på profitabel vækst har medført, at Nobia nu sætter gang i en omkostningsreduktion i organisationen omkring det britiske brand Magnet, der siden 2001 har været en del af den svenske koncern.

Her er målet at nedskalere på centrale supportfunktioner for i stedet at investere i den kunderettede del af organisationen, og Nobia forventer, at 200 ansatte i den forbindelse bliver overflødiggjort, svarende til en årlig besparelse på 150 mio. SEK.

Ifølge Jesper Gylling Olsen, direktør for internationale brands i koncernen, skal de danske ansatte dog for nuværende ikke frygte for at blive ramt af lignende tiltag.

– Det er selvfølgelig svært at spå om, hvor stor en længerevarende indflydelse, verdenssituationen potentielt kan have på Nobia Danmark, men vores tre varemærker (HTH, Invita og Uno Form, red.) er nogle af dem, der har klaret sig allerbedst først gennem pandemien og nu i forhold til situationen i Ukraine, så min forventning er, at vi ser ind i nogenlunde status quo på ansættelsesområdet, fortæller han til Wood Supply.

Påpasselighed nødvendigt

Også i Nobias kvartalsrapport fremhæves det danske marked som fortsat stærkt, men koncernen understreger, at usikkerheden i øjeblikket er allestedsnærværende.

”Vi forventer, at den høje markedsusikkerhed og stigende inflation fortsætter året igennem. Selvom vi, at dømme efter vores stærke ordrebog, ikke ser nogen umiddelbar indflydelse på forburgernes efterspørgsel. Når det er sagt, vil vi være opmærksomme på driftsomkostningerne i et inflationært miljø og sikre, at vi leverer på vores vigtige strategiske projekter,” lyder det.

Samme påpasselighed understreger Jesper Gylling Olsen som afgørende i en tid, hvor udsynet er svært begrænset.

– Det er klart, at vi lige må være meget påpasselige og følge situationen tæt uge for uge og måned for måned, hvilket vi naturligvis gør, fortæller han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095