23948sdkhjf

IKEA i offensiven

IKEA går til angreb på den danske planlov og starter i dag en landsdækkende kampagne for at ændre de eksisterende forhold.
Under overskrifterne ”Kom til åbningsfest”, ”Gid vi også må bygge” og ”Bliver du frustreret over at være i IKEA?” starter IKEA Danmark i dag en landsdækkende kampagne.

Kampagnen slår på tromme for, at planloven skal revideres, så det bliver muligt at bygge to-tre nye IKEA varehuse og udvide de eksisterende, så IKEA kan tilbyde sine medarbejdere og besøgene bedre forhold.

Kampagnen udspringer af, at IKEA de seneste to år har oplevet en stigning i antallet af besøgene på 1,2 millioner til mere end 5,7 millioner kunder, hvilket har betydet en fremgang i omsætningen på 25 procent.

På trods af den markante fremgang har IKEA ikke udvidet med så meget som én kvadratmeter siden 2001. Det tillader planloven ikke.

Planloven, som den ser ud i dag, tillader kun møbelvarehuse, der handler med særligt pladskrævende varer, at bygge maksimum 5.000m².

Men 5.000m² er ikke særligt meget, når man handler med møbler. Specielt ikke når de 5.000m² – foruden salgsarealet - også skal rumme personale faciliteter, kontor og lager.

- IKEA vil gerne appellere til folketingspolitikerne om at revidere planloven. Den er utidssvarende, siger Jette Jørgensen, ekspansionschef for IKEA Danmark, som samtidig understreger, at der på ingen måde er planer om at udvide sortimentet og bygge IKEA varehuse på alle gadehjørner.

Kampagnen kører i fire uger i varehusene, på gader og veje og i annoncer. Den falder sammen med tidspunktet for detailhandelsudvalgets færdiggørelse af betænkning om planloven til Miljøministeren.

Kilde: IKEA A/S. http://www.ikea.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064