23948sdkhjf

Fra Aars til Europa - Polstervirksomhed skruer op for ambitionerne

Med sidste uges ansættelse af Anette Bjerregaard på direktørposten, satte Aars-baserede Nordic-C punktum for en årrække, der har stået i omstillingens tegn.  

– Vi er gået fra at være en mellemstor, dansk produktionsvirksomhed til at outsource produktionen, fortæller bestyrelsesformand Peter Mathiasen om den manøvre, man har brugt de seneste fem år på at føre ud i livet.  

– I lighed med mange andre især polsterproducenter, måtte vi indse, at det blev for løntungt, fordi lige netop polster kræver meget manuelt arbejde med både syning og opskæring af tekstil og læder, forklarer han om baggrunden for beslutningen.  

Øst men ikke Østen 

Derfor er produktionen i dag outsourcet til samarbejdspartnere i Østeuropa, og det er ingenlunde tilfældigt, det lige netop endte der.  

– Vi traf et meget bevidst valg om at gå udenom Asien, for i Østeuropa er kvaliteten højere, og forsyningssikkerheden er større, fortæller Peter Mathiasen.  

Særligt sidstnævnte har man under coronaen prist sig lykkelig for, understreger han, men det er også afgørende, at de mennesker, man samarbejder med, er inden for rækkevidde. 

– Vi vil rigtig gerne det nære partnerskab, og vi betragter dem ikke så meget som leverandører, men som nogen, vi arbejder tæt sammen med – derfor er det også vigtigt, at de ikke er længere end en køretur væk, forklarer bestyrelsesformanden. 

Ny kvinde ved roret 

En, der glæder sig til at tage netop den køretur, er Anette Bjerregaard, der siden 1. februar har kunnet kalde sig adm. direktør i Nordic-C. Dermed har hun også landet sin første post som adm. direktør, men hvor titlen er ny, er branchen mildest talt velkendt. I mere end 20 år havde Anette Bjerregaard således egen møbelvirksomhed, og senest har hun tilbragt 13 år hos Steens Group i Kjellerup.   

– Til gengæld er polster nyt for mig, og den del glæder jeg mig til at lære en masse om, fortæller den nyslåede direktør, der fandt flere grunde til at takke ja til jobbet.  

– Dels er det interessant, fordi det er en mindre virksomhed, som jeg ser en rigtig spændende mulighed i at være med til at bygge op, og dels har vi nogle rigtig stærke produkter og er sådan set de eneste, der tilbyder lige præcis det, vi kan, forklarer hun. 

Med det, Nordic-C kan, henviser Anette Bjerregaard til den Designsofa, der er blevet virksomhedens helt store sællert. Via et online designprogram giver Nordic-C kunderne mulighed for selv at bestemme alt fra mål til betræk.  

– Og jeg ser en strømning i tiden, hvor flere og flere selv vil være med til at bestemme, hvordan tingene skal se ud, så den del af forretningen forventer jeg mig virkelig meget af, fortæller Anette Bjerregaard, der understreger, at sofakonceptet langt fra er det eneste, der har imponeret i mødet med den mindre, nordjyske møbelvirksomhed.  

– Jeg må jo indrømme, at jeg faktisk ikke kendte dem, før jeg blev ringet op, men det er nogle virkelig gode mennesker, og jeg har en enorm respekt for det arbejde, der er lavet indtil videre, lyder det.  

En nichevirksomhed med vækstambitioner 

Tonen er da også allerede lun mellem de nye forretningsmakkere. Således sker det med Anette Bjerregaards velsignelse, når Peter Mathiasen betegner hende som en gammel rotte i faget, og tankerne om Nordic-C’s kommende retning er også ganske enslydende.  

– Nu har vi fået bygget en stærk platform og er virkelig klar til at fokusere på salg. Primært på det danske marked, men vi vil også meget gerne noget mere på eksporten – i dag udgør den del mindre end 25 pct., og vi vil gerne op i et niveau, hvor det er nærmere 50/50, fortæller Peter Mathiasen.  

Dermed har han også sat ord på to af Anette Bjerregaards foretrukne fokusområder.  

– Eksport og salg er jo det, der er rigtig spændende, slår hun begejstret fast, og fortsætter: 

– Nu skal der lukkes op. Vi er allerede i gang med Tyskland, og så kigger vi i første omgang på Skandinavien. 

Der er altså ingen tvivl om, at vækst står højt på dagsordenen for såvel direktør som for bestyrelsesformand, men Anette Bjerregaard vil nødigt sætte ord på, præcis hvor stor hun ser Nordic-C vokse sig.   

– Vi er jo en unik nichevirksomhed, og hvor stor skal sådan en være? Det ved vi ikke endnu, men vi er helt sikre på, at vi skal fastholde nichen, og så må det vise sig hen ad vejen, lyder det velovervejet. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093