23948sdkhjf

Møbelleverandør gearer produktionen til relancering af klassiker

Hos Canett Furniture i Lemvig har man store planer for det opkøb, man gjorde i fjor. Med overtagelsen af ABC-reoler i Aulum fik virksomheden tilføjet et produktionsben, og siden er tiden brugt på at gå maskineriet efter i sømmene, så man nu for alvor er klar til at skrue op for salget. 

– Vi ser et enormt potentiale i ABC-Reolers klassiske reolsystemer, som har været uforløst de senere år. Derfor står vi overfor en kraftig vækstplan, hvor vi vil tredoble omsætningen de kommende år, mens vi inden for de kommende 5-6 år forventer at runde 100 millioner kroner i omsætning, fortæller Claus S. Nørgaard, adm. direktør i Canett Furniture.

Produktionen skal følge med

Han peger på, at det i den forbindelse er afgørende med et fuldt overblik over tilstanden af de maskiner, der udgør produktionen i Aulum.

– Når vi relancerer ABC-Reoler, får vi kun én chance for at gøre et godt ”førstehåndsindtryk”. Derfor er det vigtigt, at vi først og fremmest får optimeret produktionen og foretaget de nødvendige investeringer i ny teknologi, så produktionen også kan følge med, når vi øger salgstrykket – ellers ville vi risikere at drukne i vores egen succes, når ordrerne tikker ind, forklarer han.

Derfor valgte Canett at alliere sig med maskinleverandøren Nicholaisen, der netop har afleveret en såkaldt vækstrapport til virksomheden. Den indeholder dels en analyse af hele den nuværende produktions effektivitet og kapacitet, dels en femårig investeringsplan for optimeringer og investeringer i produktionen, som skal gøre det muligt at håndtere den forventede vækst. 

– Vi ser ofte, når danske produktionsvirksomheder vil vækste, at de blot skruer op for salgsindsatserne – og det er et problem. Salg og produktion hænger unægteligt sammen, og hvis man ikke tager højde for produktionens kapacitet, ender man som virksomhed med ikke at kunne levere. Når ABC-Reoler i modsætning til den tendens får lavet en vækstrapport, som zoomer ind på produktionsmaskinernes tilstand, risikerer de ikke at stå i den situation, lyder det fra salgschef Bo Brun Holm fra Nicholaisen.

Plan minimerer overraskelser

Med udgangspunkt i den nye vækstplan har man hos ABC-Reoler allerede investeret omtrent 10 millioner kroner i tre nye maskiner til produktionen, som Nicholaisen har leveret til fabrikken i Aulum, mens virksomheden yderligere netop har investeret i et anlæg til overfladebehandling.

– Vi vidste allerede forud for opkøbet af ABC-Reoler, at produktionen trængte til renoveringer og vedligehold samt nye investeringer. Men fremfor blot at begynde at købe i blinde, hvor der lige var behov i de enkelte processer, har vi nu et fuldt overblik over fabrikken og vores investeringsbehov. På den måde risikerer vi ikke, at problemet flytter sig til nye områder, når vi investerer ét sted i produktionen. Samtidig har vi med investeringsplanen fået en høj budgetsikkerhed og undgår større overraskelser, siger Claus S. Nørgaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094