23948sdkhjf

Stark vil hjælpe de små og mellemstore i en grønnere retning

Mens de store bygherrer er godt i gang med at gøre byggeriet mere bæredygtigt, kniber det for de små og mellemstore håndværkere. De såkaldte SMV’er har sjældent ressourcer til at sætte sig ind i komplekse certificeringer og dokumentationskrav og er derfor ofte skeptiske overfor bæredygtighedsagendaen.

Sådan lyder det fra byggemarkedskæden Stark, der gennem et korps af bæredygtighedsambassadører vil hjælpe håndværkerne i en mere bæredygtig retning.

– Særligt for de små og mellemstore håndværkere kan det være svært at få mere bæredygtighed ind i byggeriet. De oplever en jungle af varemærker og regler, som de sjældent har tid og ressourcer til at sætte sig ind i. Det har vi i Stark, og den ekspertise vil vi give videre til vores kunder, siger Kristian Fribo, bæredygtighedschef i Stark.

Det sker i form af løbende uddannelse af bæredygtighedsambassadører, der kan hjælpe håndværkerne med alle de udfordringer, der kan være i forbindelse med bæredygtigt byggeri: Fra viden om bæredygtige byggematerialer over tredjepartscertificerede miljømærker til den krævede dokumentation.

– Her kan vores bæredygtighedsambassadører noget særligt. De har specialviden om svanemærket eller DGNB-certificeret byggeri og kan yde konkret rådgivning, der gør det meget nemmere for håndværkerne at bygge bæredygtigt. Kravene til mere bæredygtighed i byggeriet vil kun stige, så ved at tilbyde vores viden på området, giver vi også vores kunder en konkurrencefordel, fortsætter Kristian Fribo.

Vil udvikle sig som økologi

En af bæredygtighedsambassadørerne er Jakob Wester Glintborg, trælastdirektør i Stark Hobro.

– Selv i en mindre by som Hobro er der stigende efterspørgsel på rådgivning om bæredygtigt byggeri. Det minder om udviklingen med økologiske madvarer: Vi skal lige vænne os til det, men i dag vælger jeg da også øko-æg, når jeg køber ind. Sådan kommer det også til at gå med byggeriet. Vores opgave er at hjælpe håndværkerne med konkrete råd og materialer, så bæredygtighed ikke længere virker luftigt og teoretisk, siger han.

Ifølge Stark er interessen er der altså allerede, og den er også med til at skaffe nye kunder, fortæller en anden bæredygtighedsambassadør, salgschef i Stark Roskilde Andreas Nørgaard Beese:

 – Vi har lige fået en ny kunde, der specialiserer sig i huse, der ikke udleder CO2. Kunden havde været rundt hos alle de store byggekæder for at høre, hvilke tanker de gjorde sig om bæredygtighed. Kunden endte med at vælge os, fordi vi ønsker at være markedsleder på bæredygtigt byggeri, og fordi de kan mærke, at vi ved meget om bæredygtighed og virkelig brænder for det, fortæller han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11