Dansk vinduesgigant frasælger tysk brand kort tid efter opkøb
Den danske vinduesgigant Dovista A/S har frasolgt koncernens tyske vinduesbrand Unilux til den internationale investor Aurelius.
Det oplyser Dovista i en pressemeddelelse onsdag.
Årsagen til frasalget af brandet og dens medarbejdere bunder i Dovistas opkøb af Arbonia Windows og Weru Group i september, der gjorde den danske vindueskoncern til Europas største producent af facadevinduer og -døre.
Som en del af Weru Group, der har Tyskland som sit kernemarked, overtog Dovista nemlig også Unilux, men ledelsen i Dovista har sidenhen besluttet, at et frasalg af brandet ville være bedst for at "fintune porteføjlen og strømline den tyske forretning mod vækst".
- Hos Dovista ønsker vi at være den bedst mulige ejer for vores brands (...) Unilux er et godt brand med gode produkter, men deres potentiale forløses bedst med en anden ejer, og derfor har vi besluttet ikke at integrere Unilux, men i stedet søge et frasalg, udtaler Allan Lindhard Jørgensen, adm. direktør i Dovista, i pressemeddelelsen.
Efter frasalget vil Dovista nu sætte fokus på at industrialisere, udnytte skalafordele og høste synergier i Tyskland og på tværs af Dovista-gruppen, lyder det.
- Weru og Wertbau sikrer os en førende position i Tyskland, og efter deres integrering i Dovista er vi klar til vækst i det tyske marked, siger Allan Lindhard Jørgensen.
Handlen afventer nu konkurrencemyndighedernes godkendelse. Prisen på Unilux oplyses ikke.
Frasalget betyder, at Dovistas portefølje nu tæller 14 brands i alt.