23948sdkhjf

Kinnarps ”nye” direktør er gammel i gårde

I næsten 25 år har Jeanette Qvarnstrøm haft sin daglige gang i Kinnarps. Her har hun gennem tiden bestredet ”snart sagt enhver ledelsespost på nær finans”, og nu er den 54-årige kvinde landet i rollen som topchef, om end den nye post ikke er så ny endda.   

– Egentlig har jeg siddet her i to år som interim-direktør, efter vores tidligere direktør stoppede relativt hurtigt – men så kom covid19, og der var lige pludselig nogle andre ting der hastede mere end det officielle papirarbejde, fortæller hun til Wood Supply.   

Som for andre af kontraktmarkedets aktører oplevede Kinnarps sidste år, hvordan coronaens indtog i første omgang resulterede i tavse telefoner.    

– Men fordi vi er ordreproducerende, så vores fakturering faktisk fin ud, og efter det i en periode stod lidt stille på ordrefronten, fik vi rigtig travlt med at levere hjemmearbejdspladser, fortæller Jeanette Qvarnstrøm.   

En accelereret udvikling 

Og hjemmearbejdspladserne fylder stadig godt i ordrebøgerne hos den svenskejede kontraktmøbelleverandør, fortæller direktøren, der imidlertid også ser en anden tendens.  

– Vi kan godt mærke, at folk er på vej tilbage til kontorerne, og mange virksomheder er i øjeblikket i fuld gang med at finde ud af, hvordan de skal tackle det, forklarer hun.  

Ifølge Jeanette Qvarnstrøm har coronaen nemlig været med til at accelerere en bevægelse, der allerede var i gang inden pandemien.  

– Ser vi to år tilbage, var man allerede begyndt at tænke over fremtidens kontorer og hvordan de skulle indrettes, men det var ikke noget, man havde så travlt med. Det er meget tydeligt, at den udvikling er blevet speedet op – lige pludselig er det kommet meget tæt på, og mange står i en situation, hvor de er lidt usikre på, hvordan det skal tackles, fortæller Kinnarps-direktøren.  

Således har hun og kollegerne de seneste måneder haft ekstra meget fokus på opdateringen af kontormiljøer, hvor der i stadigt stigende grad arbejdes med sociale zoner fremfor den klassiske kontorplads, og Jeanette Qvarnstrøm forventer, at den tendens bliver kendetegnende for de kommende år.  

Vækst med værdier i ascendanten 

Skal den ikke længere helt så nye direktør sætte ord på, hvad der ellers skal sættes fokus på i den umiddelbare fremtid, peger hun på et område, der bestemt heller ikke er nyt for Kinnarps.  

– Det kommer til at handle rigtig meget om miljø og bæredygtighed, som jo er meget oppe i tiden, men som vi faktisk har haft fokus på siden begyndelsen i 1942, fortæller hun og fortsætter:  

– For eksempel har vi aldrig brugt plast eller pap i indpakningen, men pakket vores møbler i tæpper. Vi genanvender fabrikkernes resttekstil og træaffald, bruger råvarer fra ansvarlige kilder med et minimum af kemikalier, og skaber tidløse møbler, der holder og som kan fornyes med reservedele og udskifteligt stof. Bæredygtighed har helt fra start været en stor del af Kinnarps DNA og vi sætter hele tiden nye ambitiøse mål for vores bæredygtighedsarbejde.

Ellers skal man ifølge Jeanette Qvarnstrøm ikke forvente, at hendes indtog på topposten kommer til at betyde nævneværdige ændringer for den retning, hun i kraft af diverse andre ledelsesposter selv har været med til at lægge.  

– Min opgave er at vækste virksomheden, mens vi holder fast i ånden som familieejet og sørger for at bevare Kinnarps-hjertet i det, vi laver, slår hun fast.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094