23948sdkhjf

Messeleverandør groede nyt ben – nu ser direktøren nye krav til landets kontorer

– Pandemien har rystet fundamentet for arbejdspladsen, men hvis vi skal tro vores ordrebøger, er virksomhedernes reaktion på det udbredte hjemmearbejde ikke at nedprioritere kontoret. Tværtimod benytter mange nedlukningen til at opgradere rammerne til, når folk kommer retur.

Sådan lyder det fra Michael Skjødt, stifter og kreativ direktør i Skanderborg-baserede Ambiente, siger stifter og kreativ direktør i Ambiente, der er en af Nordeuropas største aktører inden for messeindretning.

Da pandemien satte ind, stod den midtjyske virksomhed overfor et gevaldigt indhug i omsætningen, som i høj grad kom fra indretning af messer. I dag er det i vidt omfang erstattet af indretning og ombygning af kontorer. Når det har kunnet lade sig gøre at booste det relativt nye forretningsområde så hurtigt, hænger det ifølge Michael Skjødt i høj grad sammen med, den tendens, pandemien har sat skub i.

– Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive, men det bliver ikke set som en genvej til besparelser. I stedet bliver den plads, hjemmearbejdet frigiver, brugt til for eksempel at allokere kvadratmeter til formelle og uformelle mødezoner, hvor de medarbejdere, der møder ind, kan dyrke det samarbejde og fællesskab, de ikke får via skærmen, siger Michael Skjødt.

Kontoret skal kunne konkurrere

De øgede afstandskrav til dem, der har holdt kontoret enten helt eller delvist åbent under pandemien, har ifølge Michael Skjødt også givet rum for ny kreativitet i forhold til, hvordan kontoret udnyttes bedst muligt. I de fleste virksomheder bruges kantinen eksempelvis kun i 30 minutter om dagen, mens personalet resten af dagen mangler møderum og stillezoner.

– Den lave udnyttelsesprocent gør kantinen til de suverænt dyreste kvadratmeter i hele virksomheden. En positiv bivirkning under Corona er, at mange er begyndt at inddrage de inaktive kvadratmeter for at kunne sikre ordentlig afstand. Men samtidig sker der det, at de også får et kontor, som er rarere at være på og bedre indrettet til at favne medarbejdernes samarbejde, siger Michael Skjødt.

En artikel i New York Times pegede for nylig på, at kontoret post corona vil forblive vigtigt, men ikke længere være et sted, folk kommer hver dag. I stedet vil det udvikle sig til en form for forbrugsgode for medarbejderne, som skal kunne konkurrere med for eksempel hjemmet. Den pointe ligger i god tråd med erfaringerne hos Ambiente.

– De løsninger, vi har leveret under covid-19, har flere steder båret præg af, at virksomhederne ønsker at give kontoret et hjemligt islæt. De vil have, at medarbejderne skal kunne mærke, at de hører til, og de skal kunne lide at være der. Det er en udvikling, der går stærkt, og jeg tror godt, at virksomhederne kan forberede sig på, at når folk vender tilbage, så vil det være med nogle nye krav til arbejdspladsen, siger Michael Skjødt.

Ambiente har i høj grad mærket pandemiens transformative kraft på egen krop. Før covid-19 omsatte virksomheden 40 mio.kr. på indretning af messer – en forretning, der stort set har ligget stille siden marts 2020. Til gengæld kunne Michael Skjødt forleden fortælle, at det nye kontorindrettende ben i forretningen har været med til at holde omsætningen oppe og betydet, at man i stedet for at fyre har kunnet ansætte 4-5 nye medarbejdere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093