23948sdkhjf

Hver tiende dansker har købt en kopi

Mere end hver tiende dansker har købt kopier af klassiske designs. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse, og den voksende industri for kopivarer kan mærkes i den danske designbranche.

Kristoffer Mejborn, General Counsel ved Louis Poulsen, fortæller, at virksomheden oplever et stigende antal sager om kopiering af deres mest ikoniske produkter, herunder de Arne Jacobsen- og PH-lamper, som Louis Poulsen har rettighederne til. Det er dog ikke alene økonomien, der udfordres af replika-producenterne.

– Vi har igennem årtier udviklet og værnet om den kvalitet, æstetik og funktionalitet, der er i vores lamper. De er mere end et produkt – de er en del af en historie og vores fælles danske kulturarv. Når man køber kopier af vores lamper, rammer det flere generationers arbejde, og det udfordrer den fortsatte bevaring og udvikling af håndværket, forklarer han.

Et tilvalg af etik

Den nye undersøgelse, der er foretaget af analyseinstituttet YouGov viser, at 11 pct. af de adspurgte har købt replika-designs inden for de seneste fem år, mens hele 19 pct. forventer at gøre det inden for de næste to. Kopier af Arne Jacobsens, Poul Henningsens og Kay Bojesens produkter topper listen, og argumentet lyder gerne, at det jo er billigere end den ægte vare.

Men hos RettighedsAlliancen, der er en sammenslutning af organisationer i de kreative brancher inden for musik, film, tekstproduktion og design, peger man på, at der er langt mere end økonomi på spil. Europol udgav i sommer en rapport, der direkte linker ophavsrettighedskrænkelser til grov kriminalitet, som menneskehandel, narkotikahandel og tvangsarbejde, og dermed er køb af replika ikke uden personlige og samfundsmæssige konsekvenser, lyder det fra RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund.

– Det er også et spørgsmål om tilvalg af etik, sikkerhed, bæredygtighed og tradition. Kopimøbler er ikke produceret efter samme standarter som originalerne og kan være decideret farlige at have stående i hjemmet, ligesom de oftest ikke produceres under ordentlige vilkår, forklarer hun.

Ifølge de adspurgte forbrugere køber de oftest deres replika-design på DBA, Facebook og fysiske loppemarkeder. Dermed er mange danskere med til at bryde loven, da det er ulovligt at videresælge kopierne, når man først har erhvervet sig dem. Der er altså et tydeligt behov for at få udbredt viden om risici og konsekvenser ved køb og videresalg af replika. Et arbejde RettighedsAlliancen i samarbejde med den danske designbranche allerede tog hul på sidste år med udgivelsen af flyeren ”Hvorfor originaler?”.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172