23948sdkhjf

Lean er også for mindre virksomheder

Mange små forbedringer giver markante resultater. Vestjysk værktøjs-producent og kursuscenter samarbejder om øget effektivitet og mindre spild.
Fem års stormende fremgang førte værktøjs-producenten ProTool i vestjyske Alslev til yderligere at konsolidere sig ved at iværksætte et såkaldt lean-forløb i samarbejde med KursusCenter Vest i Esbjerg.

Formålet med lean, der betyder ”trimmet”, er at forbedre effektiviteten og mindske spildet, hvilket allerede er på vej til at lykkes efter få måneders bestræbelser – og det betyder endnu bedre resultater på bundlinjen.

Væksten hos ProTool begyndte med direktør Jimmy Roses overtagelse af OB Værktøj & Maskinfabrik i 2000.

Siden har han investeret stort i ny maskinpark, ændret navnet til ProTool, fordoblet virksomheden ved tilkøb af Styropack Engineering og startet en afdeling i Malaysia.

- Viden, kompetence og teknologi er afgørende for at præstere alsidighed i betjening af vore kunder inden for emballagefremstilling, fødevare-industri, produktion af køle- og fryseskabe, energiudstyr og bilindustri. Og her er lean-processen et vigtigt værktøj, siger ProTools salgschef Jesper Helveg Thomsen.

- Hver eneste medarbejder er involveret og ved allerede nu præcist, hvad én procents forbedring i effektiviteten vil betyde på bundlinjen, fortsætter han.

- Alle har f.eks. fået opfyldt deres ønsker om egne værktøjer, hvilket allerede har øget effektiviteten. Vi vidste fra begyndelsen, at vi først og fremmest skulle være mere effektive ved omstillingsprocesserne på vore maskiner, så der startede vi.

Projektet bliver ledet af konsulent Søren P. Lauridsen fra KursusCenter Vest, hvis indledende opgave var via målinger af effektivitet og eliminering af spild af både tid og materialer at vise medarbejderne, at blot få procents forbedringer kan medføre flere hundrede tusinde kroner i overskud.

Medarbejderne skal inddrages fra starten
Første fase af projektet blev etablering af medstyrende grupper i produktion-en for at give medarbejderne forståelse for, at de er den væsentligste res-source i en nødvendig forandringsproces, at deres tilfredshed er et vigtigt element i firmaets videre udvikling, og at sætte dem i stand til at identificere og fjerne spild.

Samtidig var formålet at øge den effektive tid på CNC-maskinerne ved at skabe orden, ryddelighed og systematik samt optimere omstillingsproce-durerne, fortæller Søren P. Lauridsen og fortsætter:

- I denne fase indførte vi også en procedure til løbende forbedringer. For-inden indsamledes data om årsager til maskinstop og daglig måling af effek-tiv maskintid. Disse data blev overført til en tavle, hvor den enkelte medar-bejder kan se, hvad han og hver maskine bruger tiden til. På såkaldte ”tavlemøder” bliver dataene drøftet.

- Vi er stadig i de indledende faser på vejen mod at gøre Lean til en kultur hos ProTool. Der skal arbejdes med problemforebyggelse, de interne kunde/leverandørforhold. Derfor vil de næste faser også involverer bl.a. konstruktionsafdelingen og økonomifunktionen, slutter Søren P. Lauridsen.

Med hjælp fra KursusCenter Vest forventer ProTool en mere effektiv driftsproduktion – og dermed et større overskud på bundlinien.

Kilde: KursusCenter Vest. http://www.eucvest.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11