23948sdkhjf

Hverken lavsæson eller nedlukning kan tage pusten fra Flügger

Efter markant øget salg i regnskabsårets første halvår og fortsat styrket omsætning i de efterfølgende måneder opjusterer Flügger forventningerne til både top-og bundlinje i 2020/21.

Det oplyser malingkoncernen i en selskabsmeddelelse.

– De seneste mange måneder har været ganske usædvanlige. For Flüggers vedkommende har effekten af COVID-19 på vores forretning vist sig at være svær for os at forudsige. Efter et historisk flot 1. halvår og flere opjusteringer forventede vi, at efterspørgslen ville stabilisere sig til et – for Flügger og sæsonen – mere normalt niveau. Ikke mindst da månederne november-december er vores lavsæson og karakteriseret af reduceret kundetrafik, lyder det fra adm. direktør Jimmi Mortensen.

Virkeligheden skulle imidlertid vise sig at blive en anden.

– Vi kan dog konstatere, at hverken lavsæsonen eller nedlukningen af butikker har ændret på den positive trend. Trods nedlukning har vi været i stand til at servicere vores professionelle kunder. Vores private kunder har i stigende grad benyttet sig af Klik & Hent via vores webportaler, oplyser Flügger-direktøren.

De positive resultater skyldes ifølge koncernen flere faktorer, herunder stigning i antallet af renoveringsprojekter igangsat under COVID-19-pandemien, positiv påvirkning fra opkøbet af malingproducenten Unicell i november 2019, samt effektiv omkostningsstyring.

Opjusteringen er Flüggers fjerde siden august, og hvor koncernen oprindeligt forventede en årsomsætning på omkring 2 mia. kr., lyder forventningen til årets toplinje i dag på 2,1-2,15 mia. kr. Forventningerne til driftsresultatet (ebit) er også skudt i vejret, og hvor den oprindelige forventning lå på 120 mio. kr. med en overskudsgrad på omkring 6 pct., regner Flügger i dag med et driftsresultat på 215-235 mio. kr., hvilket medfører en ebit-margin i niveauet 10-11 pct.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094