23948sdkhjf

Sådan vil Ikea kombinere fysisk handel med digitale indkøb

Ikea indfører og tester en række koncepter, som særligt imødekommer bymennesket på dets egen hjemmebane

Ikea vil gøre det nemmere for kunderne at handle i de fysiske butikker.

Det skal blandt andet ske ved at rykke varehusene nærmere mod byernes centrum. I dag ligger de typisk udenfor byerne og væk fra det pulserende byliv.

Konceptet kommer primært de mennesker til gavn, som bor og handler i centrum af de større byer. I Danmark bliver det i første omgang udbredt i København, hvor Ikea vil bygge et mindre varehus på Kalvebod Brygge.

- Mange bruger offentlig transport i byerne, og det kan være besværligt at komme ud og handle i varehusene uden for byen, hvis du ikke har en bil. Det vil vi imødekomme ved at rykke tættere mod centrum, siger Anders Nordtorp, ekspansionschef i Ikea Danmark.

En Momentum-analyse fra 2016 viste, at kun lidt over hver fjerde københavner har adgang til en bil.

Ikea blev grundlagt i Sverige i 1943 og har i dag 445 varehuse over hele verden.

Ikea har danske varehuse i Aalborg, Aarhus, Odense, Gentofte, Taastrup.

Ikea Danmark havde i 2018/19 en omsætning på 4,7 mia. kr.

I 2018/19 havde Ikea Danmark en indtjening på 316 mio. kr. efter skat.

Forretningskæden er i dag under ledelse af en nederlandsk fond.

Der er flere måder at møde bymennesket

I de mindre varehuse vil der ikke være mulighed for at tage en syv-personers sofa med hjem, men der vil være mulighed for at handle mindre varer som håndklæder, gardiner og service.

Ikea har også et andet værktøj i skuffen, når det kommer til at imødegå det billøse bymenneske. Det er de såkaldte ”planning studios”, som i øjeblikket bliver testet på Vesterbro i København. Forbrugerne kan ikke få varer med hjem, men kan lade sig inspirere, som om det var et udstillingsvindue.

- Det skal forbedre købsoplevelsen. Her har du mulighed for at se på et køkken eller et garderobeskab. Du skal ikke igennem et helt varehus for at komme til køkkenafdelingen. Du har mulighed for at kigge på nogle specifikke ting i rolige omgivelser, fortæller Anders Nordtorp.

Kunderne kan bestille varerne i butikken, hvorefter det bliver leveret hjem til døren. I de mindre varehuse er der også mulighed for at bestille og få leveret de varer, som kun er en del varesortimentet i de store.

Kunderne skal have en oplevelse

Disse tiltag skal ses som et forsøg på at kombinere den digitale oplevelse med det fysiske indkøb.

- Forbrugere har stadig et behov for at blive inspireret. Vi har brug for at socialisere os og blive klogere, og det skal disse koncepter være med til at understøtte. Det skal være med til at give kunderne en oplevelse, siger Anders Nordtorp.

Planning Studios er indtil videre et forsøgsprojekt, men ekspansionschefen fortæller, at kunderne har taget godt imod det. Udover København ligger det i 17 byer fordelt over hele verden. Han vil endnu ikke sige, om det får en større udbredelse.

- Men jeg er overbevist om, at vi fortsætter med at møde kunderne på disse nye måder, siger Anders Nordtorp.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109