23948sdkhjf

Års omstilling slår igennem hos møbelproducent

Siden 1961 er der blevet produceret møbler hos østjyske Mogens Hansen Denmark, der efter et dyk i kølvandet på finanskrisen nu har genfundet formen og kan høste frugterne af seks års omstillingsarbejde.

I virksomhedens nyligt offentliggjorte regnskab er der således fremgang på top- såvel som bundlinje, og for første gang i mere end ti år, kommer Mogens Hansen ud af et regnskabsår med et resultat på den gode side af millionen. Ifølge forretningsudvikler Christoffer la Cour er det resultatet af et langt, sejt træk.

– I rigtig mange år efter stiftelsen kørte tingene egentlig lidt pr. automatik, og det har altid gået rigtigt godt, men da finanskrisen kom, stod virksomheden i en situation, den ikke havde prøvet før, fortæller Christoffer la Cour, der peger på, at der indtil da ikke havde været brug for kommunikation til slutbrugeren og marketing ikke var noget, man behøvedes at spekulere videre over.

– Automatikken handlede om, at man i forhandlerleddet kendte til Mogens Hansen, men at der i årene efter finanskrisen skete rigtig meget i markedet, for eksempel at andre og store brands kom til, og det blev tydeligt, at branding var blevet en hel anden og langt mere essentiel spiller efter krisen, forklarer Christoffer la Cour.

Var røget bagom dansen

Hos Mogens Hansen tog man konsekvensen af den udvikling og nedsatte i 2014 en ny bestyrelse, der blandt andet bestod af Christoffer la Cour samt holdet bag det århusianske bæredygtighedsbureau World Perfect. Og en tur rundt hos landets møbelforhandlere satte en tydelig streg under, hvor virksomheden havde brug for en revitalisering.

– Vi opdagede, at vi var blevet mindre tilstedeværende, mens de andre havde markedsført sig hårdt, og det stod klart, at der ikke eksisterede et tydeligt Mogens Hansen-brand, for møblerne blev solgt under en række forskellige navne, så de ting satte vi os for at lave om på, fortæller Christoffer la Cour. 

Undervejs i processen fik ønsket om en omstilling blandt andet holdet til at samarbejde med designere og arkitekter om udvikling af nye og bæredygtige produkter. Her opstod også ideen om nye designs som tydeligere afveg fra tidligere og eksisterende referencerammer.

– Men der fik vi at vide hos forhandlerne, at det var de overhovedet ikke interesserede i – de ville ikke have noget fra Mogens Hansen, der ikke var Mogens Hansen-DNA, lyder det fra forretningsudvikleren, der i første omgang undrede sig over den udmelding.

- Men jeg har fundet ud af, hvad det handler om: Vi må ikke afvige fra vores originalitet og vores måde at tænke, skabe og producere møbler. Det, vi er gode til, er kvalitetspolster, og det skal vi holde fast i.

Tilbage på sporet

Således droppede vi hurtigt idéen om skalstole og stålmøbler, og vendte i stedet koncentrationen mod en opdatering af det brand, der hidtil var bedst kendt blandt de ældre møbelkunder. Det har ført til nye designsamarbejder og to nye produkter, der snart rammer markedet og som understreger kulminationen på den udviklingsproces, den østjyske møbelproducent har gennemgået.

– Sidste regnskabsår blev egentlig vores vendepunkt, hvor vi begyndte at tjene penge for alvor, men det er næsten doblet op i år, og vi tror og håber på, at det fortsætter sådan, lyder det fra Christoffer la Cour, der dog medgiver, at meget i tiden er usikkert.

– Med hensyn til det næste år er vi lige så spændte som alle andre, og meget kommer til at afhænge af den økonomiske situation, vurderer han, og understreger i samme åndedrag, at Mogens Hansen ikke har tænkt sig at lade den genfundne medvind glide sig af hænde.

– Vi fortsætter i hvert fald med at investere, både når det kommer til produktudvikling, nye materialer og bæredygtige tiltag, der skal sikre, at der også i fremtiden findes solid, dansk møbelproduktion, slår han fast.

Mogens Hansen DENMARK A/S
mio. kr. 2019/20 2018/19
Bruttofortjeneste 7,8 6,4
Resultat før finansielle poster 1,3 0,9
Resultat før skat 1,4 0,9
Årets resultat 1,1 0,7
Balancesum 9,7 7,0
Egenkapital 5,9 4,0
Gns. antal ansatte 21 19
Regnskabsåret blev afsluttet 30. september 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095