23948sdkhjf

Har trodset corona med fem vigtige markedsindtog på et år

Mens nogle har måttet sætte nye markedsindtog på hold på grund af coronapandemien, har den hovedstadsbaserede belysningsvirksomhed AndLight skruet op for blusset og indtaget ikke mindre end fem nye og ganske betydelige markeder i 2020.

 Med England, Spanien, Italien, Belgien og Holland krydset af på listen, sælger online-virksomheden nu high end belysning på i alt 14 europæiske markeder.

–  Vi har haft en overordnet strategi i perioden 2017-2020, der løb på, at vi skulle være til stede i hele Europa, og gennem de tre år har vi arbejdet målrettet på at gøre det muligt. Over de seneste år er vi gået ind på ni markeder, og når vi har kunnet gå ind på yderligere fem i år, er det jo også et resultat af, at hele vores setup og automatisering er blevet bedre over årene, lyder det fra adm. direktør og medejer Mads Saabye Jørgensen, ifølge hvem missionen om europæisk tilstedevær er lykkedes.

–  Vi definerer det sådan, at vi er på alle relevante markeder i Europa, og der er eksempelvis en del af Østeuropa, hvor vi ikke er gået ind. Hvorvidt et marked er relevant vurderer, vi på baggrund af den interesse, vi kan måle på vores portefølje af produkter og brands. Her spiller data en vigtig rolle i vores due diligence arbejde, der danner basis for, om vi skal gå ind i et marked, og hvordan vi gør det bedst muligt. Af denne grund har vi på nuværende tidspunkt fravalgt de baltiske lande, men er til gengæld gået ind i Polen, hvor vi ser et stort potentiale for vækst.   

Tvunget til at tænke smartere

AndLight

AndLight blev grundlagt i 2009 under navnet Chao Copenhagen, og skiftede siden navn til Luksuslamper inden navneskiftet til AndLight i 2016. 

AndLight forhandler via sin webshop belysning i high end-segmentet fra en lang række brands som Verner Panton, Gubi, Tom Dixon og Nuura.

Virksomheden beskæftiger i dag godt 40 ansatte, hvoraf de 12 er kommet til inden for de seneste tre måneder. 

AndLight kom ud af regnskabsåret 2018/19 med en bruttofortjeneste på 5,3 mio. kr. og et resultat før skat på godt 1 mio. 

Ifølge Mads Saabye Jørgensen har lukkede grænser og fysiske mødebegrænsninger ikke udgjort nogen væsentlig hæmsko i markedsfremstødet. Dog fortæller han, at det for AndLight har betydet, at de har måttet foretage nogle vigtige ændringer på kort tid, mens det samtidig har bekræftet styrken af deres interne ressourcer og kompetencer. 

–  Tværtimod har det gjort, at vi er blevet tvunget til at tænke endnu smartere og fokusere på de ressourcer, vi har haft til rådighed, lyder det fra direktøren, der forklarer, at de nye omstændigheder desuden har ført til et endnu tættere samarbejde med blandt andet Google, der også har udarbejdet et case-study med virksomheden i fokus. 

– Det med at hente oplysninger fra eksterne parter har før været noget, vi gjorde ved at arrangere en workshop in-house, men nu har vi i stedet måttet finde ud af at gøre det på afstand. Det har ført til, at vi nu får informationer løbende, hvilket har vist sig langt mere effektivt, forklarer han.

Samarbejdet med Google betyder, at AndLight kan få adgang til informationer om de enkelte markeder som eksempelvis populære søgeord, men også når det kommer til integrationen af AI (kunstig intelligens) er der meget at hente hos tech-giganten. Vi har med det tætte samarbejde formået at forbedre hastigheden for etablering på en nyt marked og samtidig forbedret brugeroplevelsen, fortæller Mads Saabye Jørgensen.

Europæisk cementering og resten af verden

Med et flueben sat ved 2017-2020-strategien kan AndLight-direktøren nu rette blikket mod fremtiden og de mål, virksomheden har sat for de kommende tre år.

– I de næste to år arbejder vi målrettet på at cementere os som den førende high end-platform for belysning i Europa. Her er vi oppe imod en tysk og en belgisk spiller, og lige nu står det meget lige, fortæller Mads Saabye Jørgensen, der også fremhæver brobygning som et særligt fokusområde.

–  Vi ser rigtig meget på, hvordan vi kan minimerer de her forskellige barrierer for onlinesalg og bygge bro mellem et lidt teknisk produkt som belysning og så en onlineplatform, hvor man ikke kan få varerne i hænderne og selv prøve de forskellige features af inden køb, forklarer han og peger på, at AndLight blandt andet har lavet et virtuelt showroom og også tilbyder kunderne onlinesessioner med rundvisning i det fysiske showroom.

Og også når det kommer til at nedbryde barrierer, har corona vist sig at have en positiv effekt.

–  De unge havde jo allerede taget nethandlen til sig, men nu viser tallene, at barrieren er blevet minimeret på tværs af alle aldersgrupper og også hos de ældre, hvilket selvfølgelig er utrolig positivt, når ens målgruppe tilhører det mere pengestærke og derfor også lidt ældre segment, fortæller Mads Saabye Jørgensen, der, når han retter blikket endnu længere ud i fremtiden, nemt kan få øje på nye muligheder.

– Først og fremmest vil vi gerne være ledende i Europa, og så er der da ingen tvivl om, at det bliver interessant at kigge på USA og Asien også, når verden åbner op igen, slår direktøren fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08