23948sdkhjf

Regnskoven stadig i danskernes bevidsthed

Danskerne bekymrer sig stadig om regnskovens udryddelse og den globale opvarmning, og vil gerne give ekstra penge for miljømærkede varer.
Miljøet fylder meget i danskernes bevidsthed, og de har ikke glemt de store globale miljøproblemer. Det er en af konklusionerne på den nye undersøgelse fra FSC Danmark. Regnskovenes udryddelse, den globale opvarmning, udryddelsen af dyr og planter, affald i naturen, luft- og grundvandsforurening. Alle disse emner er højt placerede på listen over miljøproblemer, danskerne tænker på.

Danskerne er stadig bevidste om, at udryddelsen af verdens skove ikke er bremset, og hele 89 % mener, at der forsvinder en større eller lige så stor mængde regnskov nu som i 1990’erne, hvor der var meget fokus på problemet. Regnskovens problemer er således på ingen måde udryddet i danskernes bevidsthed. Og desværre tager danskerne ikke fejl i denne antagelse. Alene i Brasilien forsvandt der 26.000 km2 skov sidste år, hvilket svarer til et område ca. på størrelse med Jylland. Det er en stigning på 6 % i forhold til 2003. I alt er 25 % af Amazones regnskov i dag forsvundet med tab af hundredvis af dyre- og plantearter til følge. På verdensplan står det ikke meget bedre til. FN’s skovstatistik viser, at der stadig forsvinder skov i et omfang, der svarer til 3-4 gange Danmarks areal.

FSC er den nemme løsning
Danskerne bekymrer sig altså om regnskoven og miljøet, og de køber gerne mærkede varer. Hele 74 % går på den måde efter produkter med miljømærker. Og de har ifølge eget udsagn ikke noget imod at betale lidt ekstra for mærket. Samlet siger 43 %, at de efter en kort overvejelse putter den mærkede vare i kurven på trods af, at den koster mere, mens 47 % siger, at det afhænger af, hvilken type vare det er.

Det er to tendenser, som direktør for FSC Danmark, Søren Dürr, hilser velkommen: - Det er et utrolig positivt tegn, at danskerne ikke har glemt problemerne med udryddelsen af verdens skove, og at de gerne vil betale til mærkningsordninger, der gør noget ved problemer som disse. Det giver os noget at arbejde for.

På trods af at den netop afsluttede undersøgelse med et repræsentativt udsnit på 1042 danskere viste, at kun 14 % kendte til mærkningsordningen FSC, er dette resultat positivt for den lille danske afdeling af den verdensomspændende mærkningsordning.

-Når man tager i betragtning, at FSC Danmark endnu ikke har haft midler til at lave oplysningskampagner for den danske befolkning, er der mange danskere, som kender ordningen. Men det er klart, at vi stræber efter, at flere skal kende til vores arbejde, og det vil vi forsøge at finde penge til nu, udtaler Søren Dürr.

For forbrugeren er FSC den nemme løsning, da det eneste, man behøver at gøre, er at gå efter FSC-mærket, når man køber træ eller papirprodukter.

En af de konklusioner fra undersøgelsen, der ansporer den nationale afdeling til at arbejde hårdt for sagen, er, at 65 % af de, der kender mærket, også køber det, når de har mulighed for det. Denne gruppe får også øje på mærket, når de ser det i butikker og tilbudskataloger. Kendskab til mærker synes således at have en sammenhæng med handling.

FSCs mission er at fremme bæredygtig skovdrift. Det gøres ved at lave regler for skovdriften, således der tages ligelige hensyn til sociale forhold, skovens økologi og til skovejeren, der lever af sin skov. Det betyder i praksis, at skove, der drives efter FSCs regler, ikke lider unødig overlast. Der fældes kun den mængde træer, skoven kan klare. Der tages hensyn til skovarbejderen, lokalsamfundet og de oprindelige folkeslag, der mange steder i verden lever i eller i tilknytning til skovene. Dermed bevares skovens mangfoldighed (biodiversitet) og de mange gavnlige effekter på bl.a. miljø, klima og drikkevand. Og disse hovedpointer bag mærkningsordningen har de danskerne, der kender navnet FSC og dets logo, fået godt fat i. Hele 86 % af denne gruppe ved således, at mærket indebærer, at skoven drives uden unødig skade på natur og dyr, og 28 % ved, at der tages hensyn til lokalbefolkningen i denne drift.

Rapporten og dens konklusioner, der også omfatter danskernes holdning til miljøet og viden om andre miljømærker, kan læses på www.fsc.dk eller på dette link: http://www.fsc.dk/files/FSC%20Danmark%20...

Kilde: Pressemeddelelse fra FSC Danmark, den 1. september 2005. http://www.fsc.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078